Artikel top billede

(Foto: Morten Nevado)

CSC-fusk: Danske hoveder kappet af i massevis

En række CSC-folk i Danmark er røget ud efter regnskabssvindel i Norden for en lille halv milliard kroner.

Læs også:
CSC: Sådan er der blevet svindlet for en halv milliard

CSC: Afsporede folk bag million-svindel i Norden

Revisorer kulegraver danske CSC-ulovligheder

Fup-mistanke kaster grus i globalt CSC-regnskab

Nu løfter it-giganten CSC sløret for, hvad konsekvensen foreløbig har været af den massive mistanke om regnskabsfusk for en lille halv milliard kroner i Norden og Danmark. 

I CSC's seneste meddelelse til det amerikanske børstilsyn, SEC, redegør selskabet blandt andet for et projekt, kaldet "Tone at the Top".

"For at sørge for en anstændig adfærd i ledelsen i den nordiske forretning og for at styrke det generelle kontrolmiljø har selskabet gennemført en række afhjælpende foranstaltninger ..." skriver selskabet.
 
Heriblandt fremgår det, at selskabet har smidt fløjshandskerne i Danmark.

"Den økonomiske ledelse i Norden evaluerede de danske økonomimedarbejderes kompetencer. Som resultat heraf blev rundt regnet halvdelen af de ledende økonomimedarbejdere afskediget, fratrådte selv eller blev overflyttet til andre afdelinger, og der blev rekrutteret nyt personale med relevante kvalifikationer, erfaringer og omdømme," fremgår af indberetningen til SEC. 

"Denne evaluering var i store træk fuldført sidst i andet kvartal af regnskabsåret 2011 og der blev udnævnt en regnskabschef for Norden per 1. december 2010." 
 
To topledere
Et andet punkt i projektet "Tone at the Top" omhandler to topledere i Norden.

"Chief operating officer'en (der var øverste ansvarlig for Norden) og finansdirektøren for Norden fratrådte i første kvartal af regnskabsåret 2011. COO'en blev afløst af en leder, der ikke tidligere havde været involveret i Nordens regnskabsaflæggelse."
"Finansdirektøren blev i første omgang erstattet af en konstitueret finansdirektør fra forretningen i Storbritannien, og i andet kvartal blev der udnævnt en erfaren finansdirektør fra vores MSS-forretning i USA," skriver selskabet.
 
I dag lader det til, at det, der vel nærmest kan betegnes som en udrensning, tilsyneladende er fuldendt.

"Topledelsen har fuldendt sin gennemgang af forretningen for Norden og mener, at de ledende økonomimedarbejdere og anden ledelse, der var involveret i de formodede uregelmæssigheder i regnskabsførelsen, er blevet erstattet," skriver selskabet.

Øverste topchef advarer

Ud over den voldsomme udskiftning af medarbejdere har den amerikanske it-gigant også søsat en stribe andre initiativer, der skal forhindre fusk i fremtiden. 
 
"Selskabets CEO udsendte en meddelelse til hele den øverste ledelse om, hvor vigtigt det er at følge CSC's ledelsesprincipper, retningslinjer for forretningsadfærd og etiske regler, og vores CFO sendte et brev til den økonomiske ledelse heriblandt sektor-CFO'erne, hvori han fastslog den kritiske rolle, som økonomiafdelingen spiller i at sikre integriteten i vores forretningsførelse og regnskabsaflæggelse," fremgår det af indberetningen til SEC.

På samme vis har andre af selskabets amerikanske bosser været inde over sagen. 

"Selskabets etiske chef and compliance-chef holdt møder med ledelsen af Nordens MMS-forretning for at gennemgå CSC's etiske regler, hvor det igen blev slået fast, at det er af afgørende betydning at følge CSC's retningslinjer."

Samtidig drøftede de mulighederne for at kommunikere anonymt via programmet CSC Open Line, der administreres af den etiske chef og HR-afdelingen. 
 
"CSC's Code of Ethics og Standards of Conduct blev slået fast via etisk træning, som Nordens personale deltog i. Herudover blev der sendt en meddelelse til alle Nordens medarbejdere, hvori indrapporteringsprocessen CSC Open Line og relaterede rapporteringsprotokoller blev beskrevet," fremgår det af skrivelsen. 

Samtidig har den nye nordiske finansdirektør gjort en del ud af emnet.

"Den nye finansdirektør for Norden forestod eller faciliterede træning i tredje og fjerde kvartal for alle økonomimedarbejdere angående økonomirapportering med relevans for forretningen i Norden."

Træningen gik ud på at lære "... selskabets regler, procedurer og etiske kodeks" og mere tekniske ting inden for regnskabsførsel.

Endelig er der blevet strammet op på en række yderligere interne procedurer i selskabet, fremgår det af indberetningen.

Læs også:
CSC: Sådan er der blevet svindlet for en halv milliard

CSC: Afsporede folk bag million-svindel i Norden

Revisorer kulegraver danske CSC-ulovligheder

Fup-mistanke kaster grus i globalt CSC-regnskab




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere