Sådan undersøger din kommende chef dig

Otte ud af 10 personalechefer tjekker deres kommende medarbejdere på nettet, så tænk over hvad du smider på Facebook og skriver på LinkedIn. Vi er klar med en håndfuld gode råd.

Din kommende chef tager alle midler i brug for at sikre sig, at du er, hvad du giver dig ud for.

For eksempel har DR i samarbejde med Foreningen af danske personalechefer offentliggjort følgende tal i en af DR's Penge-udsendelser tidligere i år. 131 medlemmer af Foreningen af danske personalechefer har svaret på undersøgelsen.

Ifølge udsendelsen tjekker mere end otte ud af 10 af danske personalechefer potentielle kandidater på nettet. Mere præcist ser det således ud:
- 16 procent tjekker aldrig
- 13 procent tjekker sjældent
- 30 procent tjekker nogle gange
- 25 procent tjekker ofte
- 16 procent tjekker altid

Hvad er det så, personalecheferne anvender til tjek:
86 procent tjekker via Google
81 procent tjekker Linked In
44 procent tjekker Facebook
4 procent tjekker Twitter
2 procent tjekker tjekker MySpace
Hvad vil de helst vide noget om:
84 procent tjekker erfaring
60 procent tjekker netværk
48 procent tjekker kommunikationsevner
40 procent tjekker opførsel
35 procent tjekker fritidsinteresser
14 procent tjekker udseendet

De rekrutteringsansvarlige vil vide noget om erfaring, netværk, kommunikationsevne, fritidsinteresser, og om hvordan du opfører dig på nettet.

Du har selv en vis indflydelse på, hvad der dukker op på nettet, når din kommende chef eller hadefulde eks googler dig. Det allerbedste er, hvis du kan sætte dig på domænet med dit navn, men det er ikke nemt efterhånden, med mindre du hedder noget ekstraordinært som for eksempel von Münchausen. Alle de mere almindelige navne er for længst snuppet, men du kan måske have succes med at købe et domæne, der består af både dit fornavn og efternavn ud i én smøre. Fidusen ved at eje et personligt domæne er, at du kan skrive en masse pænt om dig selv og på den måde sikre, at der dukker positive ting op om dig, når dit navn skrives i en søgemaskine.

Det kan blive bedre

Flere steder afholdes der ligefrem kurser i, hvordan man tjekker og eventuelt forbedrer sit "virtuelle håndtryk". For eksempel underviser Abelone Glahn, der har skrevet bogen Dit virtuelle håndtryk, i, hvordan man forbedrer sit omdømme i Cyberspace.

Hun har gennemlæst en artikel på Computerworld med overskriften Dit omdømme på nettet kan styre din karriere. Her gives en stribe gode råd om, hvordan man forbedrer sit 'online-omdømme'.

Artiklen på Computerworld.dk er oversat fra engelsk, og Abelone Glahn har fordansket de 13 gode råd fra artiklen, som her bringes bearbejdet endnu en gang.

1. Dobbelttjek, at du har indstillet din beskyttelse af personlige oplysninger rigtigt, både på Facebook og LinkedIn. Man kan søge på begge, så selv om du tror, du bruger LinkedIn til professionelle kontakter og Facebook til 'alt det sjove', så kan en arbejdsgiver søge dig begge steder.

2. Opdater dine profiler - det er helt utjekket, hvis du er til stede på nettet med gamle oplysninger. Slet 'døde profiler'.

3. Vær konsekvent i den måde du brander dig selv - på alle platforme.

4. Billedet af dig skal helst være så konsistent som muligt - du må gerne fortælle forskelligt om dig selv, men det samlede indtryk skal være konsistent.

5. Vær tydelig i dine roller som afsender. Du blogger, eller kommenterer som forskellige personer, dels en privat, dels en professionel, der er ansat et sted. Det skal være tydeligt, hvornår du er hvem.

6. Brug en personlig hjemmeside som base. Du kan være til stede på mange platforme, men en hjemmeside er nok det bedste udgangspunkt, som du altid kan finde tilbage til og opdatere livet igennem. Den behøver bare at bestå af et online C.V.

7. Bliv fundet bedre med en blog. En velholdt blog, som mange linker til, fordi du skriver et lødigt og brugbart indhold, er det bedste virtuelle visitkort.

8. Saml udtalelser og anbefalinger og brug dem aktivt på dine sider.

9. Deltag gerne i online communities.

10. Vær tilbageholdende, hvis du er i tvivl. When in doubt, don't, som det hedder. lad være med at kommentere eller skrive noget, når du mærker, du er i tvivl.

11. Din Facebookprofil er vigtig. Du bør vedligeholde den, og selv om du ikke er meget aktiv, bør du tjekke, om du bliver tagget et cetera, så det, andre siger og skriver, også er noget, du tager hånd om.

12. Vær aktiv og opdateret. Også selv om det tager tid - betragt den tid du bruger som en investering

13. Hold øje med, hvad der bliver skrevet, som involverer dig. Du bør google dig selv mindst en gang hver tredje måned for at vide, hvad der står om dig.

14. Vær forsigtig og diskret. Internettet glemmer aldrig.

Når nu 81 procent af personalecheferne bruger netværket LinkedIn for fagligt professionelle til at tjekke potentielle medarbejdere, så var det måske en god idé at læse lidt om, hvordan man bruger netop LinkedIn til at forbedre sit omdømme.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere