Sådan finder spam vej til din indbakke

Spam lander i din elektroniske postkasse, om du vil det eller ej. Se hvordan de lyssky forretninger manøvrerer uden om teknologien for at bringe dig et tilbud, du ikke kan afslå.

Spam mails udgør langt hovedparten af den globale e-mail-trafik, og Danmark hører til blandt de de hårdest ramte lande i verden.

MessageLabs Intelligence Report fra oktober 2009 viser således, at Danmark er det land i verden, der plages mest af spam.

Sikkerhedsfirmaet Symantec vurderer, at der sidste år blev sendt mere end 107 milliarder spam mails på daglig basis verden over.

- Vores statistik over den seneste måned siger, at 82 procent af alle mails har været spam, fortæller Peter Kruse, der er sikkerhedsekspert i CSIS.

Bag de enorme mængder af spam gemmer sig en hel gråzone-industri, der forhandler mere eller mindre sobre kopi-produkter.

Flere eksperter vurderer, at så længe, der kan tjenes penge, vil de uønskede beskeder dukke op i din indbakke. Teknologien kan ikke stoppe horderne.

Vejen til indbakken går typisk gennem et botnet, som eksempelvis Mega-D, der i sin storhedstid stod for et sted mellem 30 og 35 procent af hele verdens spam.

- Når en producent vil sprede sit budskab, købes en kvote spam, spam as a service, hos eksempelvis Mega-D. Det koster ikke ret meget, og der tilbydes masser af funktioner til afsenderen, eksempelvis statistik, fortæller Peter Kruse.

Der er flere andre fordele ved at udsende spam via et botnet. Eksempelvis kan man dirigere uden om de spam-filtre, som anvendes i dag.

Snyder teknologien

Spam filtreres typisk fra ved at tildele mails en række point for forskellige gode eller dårlige egenskaber.

Man ser eksempelvis på, hvor mailen kommer fra, er det en kendt IP-adresse, hvad er indholdet af mailen, og er der nogle udvalgte ord i mailen, som man ikke vil acceptere.

Når en mail opnår et bestemt antal points, kategoriseres den som spam og sorteres fra.

Det ved de it-kriminelle naturligvis godt, hvilket betyder, at kender præmissen for, at posten når frem.

- Ved at bruge botnet med en kontrol-server, der bruger zombie-maskiner til afsendelse af spam, kan man holde antallet af points nede, ved eksempelvis at bruge mange forskellige IP-adresser. Det betyder, at det er indholdet, som skal give points.

- De it-kriminelle er igen meget kreative på indholdssiden og indlejrer eksempelvis dynamisk tekst i spam for at forvirre filtrene. En anden metode er at indlejre tekstindholdet i eksterne dokumenter, der så vedhæftes til spam-mailen, fortæller Peter Kruse.

Spam på tid

Tidsfaktoren er et andet våben i kampen mod teknologien.

- Spam sendes typisk i bomber, der fyres af over ganske få timer. Det betyder, at antivirus-producenterne ikke når at reagere på angrebet, før det er overstået, siger Peter Kruse.

- Mange IP-adresser, forvrænget indhold og hastighed betyder, at der slipper rigtig meget spam forbi teknologien, og lander i din postkasse. Køber modtageren nogle af de produkter, der reklameres for, kommer der bare endnu mere spam. Det er en skrue uden ende.

Ifølge Peter Kruse kan en zombie sende omkring 113.000 e-mails i timen, og der findes omkring 90.000 aktive zombie-maskiner i Danmark.

Der er således tale om et effektivt maskineri - det er dog ikke alle, der anvendes til spam-udsendelse.

400

Serveren, der udsender spam via zombier, tilbyder eksempelvis avancerede statistikværktøjer, så de it-kriminelle kan følge med i hvem, der læser den udsendte spam.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil