Du kan takke dig selv for al den spam

Spam-mængderne er koloenorme. Og det er kun dig selv, der kan stoppe den massive strøm af spam-mails.

Du kan takke dig selv for al den spam

Længslen efter at kunne iklæde sig en Prada-skjorte, et Rolex-ur eller forlænge oppetiden på manddommen er stor.

Forretningspriserne på disse luksusprodukter er enten meget høje eller receptpligtige, men hvis der kommer et godt tilbud dumpende ind i den digitale postkasse, slår mange til.

Kopi-produkter af alt fra Viagra til Armani er nemlig nogle af de foretrukne produkter, der sælges via spam-udsendelser.

Bag de uønskede mails eksisterer der en struktur, som til forveksling minder, om den vi kender fra legale e-handelssider.

Forskellen ligger primært i, at de produkter, der sælges, er af tvivlsom karakter, markedsføringen utraditionel, og at regler om forbrugerbeskyttelse ikke overholdes.

- Bag de mange spammails ligger e-butikker, som på overfladen ligner dem, vi allerede har handlet med. Designet er flot, der kan handles via en indkøbskurv og betales med kreditkort, fortæller Peter Kruse, fra sikkerhedsfirmaet CSIS.

- Benytter man sig af et af de fristende tilbud, vil man også modtage en vare fra spam-butikken. Kvaliteten og lovligheden af den vare er dog langt mere tvivlsom, men handelssystemet virker, siger han.

Han vurderer desuden, at så længe der handles via disse sider, vil problemet med spam eksistere. Når der er et marked, så udnyttes det.

- Der er flere grunde til at folk handler via spam. Prisen på varen kan friste over evne, selv om man godt ved, at man burde holde sig væk. Desuden kommer der hele tiden nye mennesker på nettet, og de skal lære reglerne først, fortæller han.

Samtidig kan man få adgang til eksempelvis receptpligtig medicin, som Viagra og andre medikamenter, som der er et marked for.

- Produkterne overholder dog ingen standarder, og man kan således modtage hvad som helst, siger Peter Kruse.

- Får man et produkt, man ikke er tilfreds med, er områder som eksempelvis kundeservice ligeledes en by i Rusland.

Spam stopper ikke

Man kan argumentere for, at hvad den enkelte borger foretager sig, er vedkommendes eget problem, men sådan forholder det sig ikke med spam.

Her kommer det til at gå ud over tusindvis af uskyldige, hvis man vælger at købe ind via denne kanal. Der skal udsendes tusindvis af mails, før en kunde bider på krogen.

Teknologien kan filtrere dele af de uønskede mails fra, men spammerne finder hele tiden på nye krumspring for at omgå disse filtre og langt størstedelen af dem, der har en e-mail-adresse, har erfaret, at de har succes med det.

- Spam-post fortsætter, så længe der kan afsættes varer. Var der ingen efterspørgsel, ville problemet forsvinde af sig selv. Spam-procenten var i vores seneste månedsopgørelse på 82 procent af alle mails, hvilket indikerer, at markedet eksisterer i bedste velgående, siger Peter Kruse.

Ny forretningsmodel via nettet

Interessen for kopi-produkter bekræftes af Skat, der har en 15 mand stor afdeling, som holder øje med varemærkeforfalskning.

Her koordinerer man landets indsats mod ulovlig import af kopi-produkter.

- EU har vedtaget, at kopiprodukter er så stort et problem, at toldmyndighederne skal bidrage til at bekæmpe den ulovlige handel, siger Lars Kryger Nielsen fra Skats afdeling for Varemærkeforfalskning.

- Vi fører ikke statistik over spammails, men det er en meget populær vej fra kopiproducent til forbrugeren.

Med nettets udbredelse er vejen til de danske forbrugere blevet ændret radikalt, fortæller han.

- Tidligere var det sådan, at producenterne transporterede containere med kopi-produkterne til Europa. Nu foregår meget af salget via nettet, hvilket mindsker risikoen markant for producenterne.

- Hvis man bliver taget i at handle kopier via nettet, bliver det til en sag mellem køberen og producenten af det originale produkt. Kopi-producenten bliver således i mange tilfælde holdt helt ude af sagsforløbet, siger Lars Kryger Nielsen.

Ifølge EU's statistik blev der beslaglagt 178 millioner enheder i 2009.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S