Tele-sjusk koster erhvervslivet kassen

Tre ud af ti virksomheder får ikke de tusindvis af kroner i rabat, som teleselskabet lover dem. Det skyldes sjusk og forældede it-systemer, lyder kritikken fra flere telerådgivere i denne uges udgave af IT-avisen ComON.

De fleste virksomheder kan handle klækkelige rabatter hjem på deres telefoni. Men det er ikke noget særsyn, at rabatten bliver glemt, når fakturaen afsendes. Således fik Hedeselskabet ikke valuta for den rabataftale på omkring ti procent, som selskabet indgik med sit teleselskab i 2001. To år senere opdagede man tilfældigt fadæsen, der havde påført selskabet en ekstraudgift på over en halv million kroner.
Ifølge flere telerådgivere står Hedeselskabet langt fra alene med sin dårlige oplevelse.

»Det ikke et sjældent syn. Jeg er stødt på det talrige gange at virksomhederne ikke får den rabat, der er aftalt. Mit bud er, at teleselskaberne laver fejl i op til 30 procent af tilfældene,« lyder kritikken fra telerådgiver Bjarne Ovesen fra selskabet DanAdvice.

Samme procentsats skyder telekonsulent Jimmy Barbo fra World Connections på.

Problemerne opstår, fordi teleselskabernes sælgere ikke får noteret alle forhold ned i aftalerne, og aftalen i systemet dermed ikke stemmer overens med den aftale som oprindeligt blev indgået

»Fejlene skyldes simpelthen sjusk. Telebranchen er kendetegnet ved en masse hurtige typer, som kan det hele på den halve tid. Til gengæld er man knap så ihærdig, når det skal sikres, at alle de rabatter, der er aftalt med kunderne, bliver oprettet i teleselskabets faktureringssystem,« siger Bjarne Ovesen.

Forældede og tunge systemer
Udover at sjuske med selve oprettelsen af aftalerne kritiseres teleselskabernes systemer til udsendelse af regninger, de såkaldte billingsystemer. De beskyldes for at være resultatet af en lang række tilpasninger gennem årene, som gør dem tunge og svære at arbejde med.

»Der opstår hele tiden nye måder at handle på og nye tilbud med forskellige vilkår. Det er systemerne ikke altid automatisk gearet til. Derfor skal man som kunde være meget vaks ved havelågen, hvis man vil sikre sig, at alle rabatterne bliver talt med,« siger telerådgiver Torben Rune fra konsulentvirksomheden Netplan.

Han forklarer at hvis man eksempelvis får en rabat på sit samlede årsforbrug fordelt på mange telefoner, er der mange af de nuværende billingssystemer som har svært ved at håndtere det.
Bjarne Ovesen går endnu længere i sin kritik:

»Billingsystemerne er håbløst forældede for manges vedkommende. Eksempelvis får kunder hos TDC og Sonofon ikke udspecificerede fakturaer. Det betyder, at man som kunde ikke kan gennemskue regningerne og har mulighed for at kontrollere, at man får de rabatter, som der er aftalt,« siger han.

Sonofon afviser kritik
Hverken hos TDC eller teleindustriens brancheforening, TI ønsker man at kommentere ovenstående oplysninger. Og hos landets næststørste teleselskab Sonofon afviser pressechef Bo Heimann kritikken:

"Det er en påstand, som vi ikke kan genkende. I enkelte tilfælde forekommer der selvfølgelig fejl, men slet ikke i det nævnte omfang. Sjusk er i princippet det samme som at snyde kunderne, og det har vi ingen intention om," siger han.

I den trykte udgave af IT-avisen ComON kan du læse hvordan Hedeselskabet blev snydt for 516.000 kroner.

Fortæl os din historie
Hedeselskabets historie er langt fra et enestående tilfælde.
I næste uges udgave af IT-avisen ComON fortæller vi flere selskabers oplevelser med teleindustrien.

Hvis din virksomhed har været udsat for noget lignende, vi vil også gerne høre jeres historie.
Tag kontakt til os på en af følgende måder:
Telefon: 70 23 35 00
mail: jca@ncom.dk

Med venlig hilsen
Jacob Andersen
Journalist
IT-avisen ComON

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S