Her er Samsungs nye S9 og S9+ topmodeller: Dyrere, hurtigere - og ligner sig selv

Samsungs S-serie var blandt de bedste telefoner i 2017. Med de netop lancerede modeller ser det ud til også at være tilfældet i 2018.

“Don’t change horses in mid-stream” er omdrejningspunktet for præsidentkampagnen i kultklassikeren “Wag the Dog”.

En film, som man fornemmer er populær hos designerne hos Samsung - og retfærdighedsvist nok også folkene bag iPhone 8.

For den netop lancerede topmodel Samsung S9 og dens storebror 9+ ligner i høj grad S8-serien fra sidste år.

The Verge, som har prøvet telefonen i Barcelona, vurderes det da også, at de fleste vil have svært ved at kende forskel på en Samsung S8 og S9. Men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

I hvert fald var Computerworlds Morten Sahl Madsen ikke nærig med sin ros af S8, som han udnævnte til en af de bedste telefoner i 2017:

”Samsung slog benene væk under alle med sine Galaxy S8-telefoner med næsten rammeløst design og gode kameraer og afsluttede året med den avancerede Note 8," skrev han i denne oversigt: Oversigt: Her er de bedste smartphones i 2017.

Rent praktisk betyder det, at du med Samsung S9 og S9+ får telefoner med flotte skærme, runde hjørner og glas for og bag.

S9-modellen kommer med en skærm på 5,8 tommer mens den større S9 Plus-model er hele 6,2 tommer.

Opløsningen er på 2.960 x 1.440 pixels og teknologien bag Samsungs kendte Super AMOLED.

Under overfladen er telefonen dog opdateret med alt fra nye højtalere til Exynos 9810, Samsungs egen pentant til Qualcomms Snapdragon 845, der sidder i den amerikanske version af S9 og S9+. 

Det dobbelte kamera er desuden blevet opgraderet og er nu mere lysfølsomt med blænder på hhv. F1.5 og F2.4.

Hukommelsen er for S9 sat til fire gigabyte mens S9+ får seks gigabyte. Lagerpladsen er på 64 gigabyte og kan som sædvanligt udvides med microSD-kort.

Batterierne rummer nu 3.000 mAh (for S9) og 3.500 mAh (S9+) og begge telefoner understøtter hurtig trådløs opladning.

Og skulle du og din telefon være så uheldige at blive fanget i regnvejr eller en ufrivillig tur i håndvasken burde I begge kunne klare det, for begge modeller kommer med den gode IP68 støv- og vandbeskyttelse.

På softwaresiden kan du desuden med de nye Samsung-telefoner forvandle dig til en emoji i chatsoftware - en funktion der helt sikkert vil vække samme begejstring hos dine venner som Apples animerede prut. 

Ifølge Mobilsiden kommer S9 og S9+ i butikkerne allerede 16. marts, men forsalget er allerede startet.

Prisen bliver dog en smule højere end sidste år. Forvent derfor at betale 6.699 kroner for S9 og 7.499 kroner for S9+.

Læs også oversigten:  Her er årets bedste smartphones 2017



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Se listen: Disse ti selskaber misbruges mest i mailsvindel
Kendte brands over hele verden misbruges hver dag i svindel-mails til at narre penge og oplysninger ud af virksomheder. Men hvilke virksomhedsnavne er de mest populære at misbruge? Se hele listen her.
Computerworld
TDC ruller fiber ud til flere tusinder husstande - tilbyder gratis opkobling på disse adresser
TDC går i gang med fiber-udrulning til 2.500 husstande på Fyn og Sjælland. Se hvilket husstande, der snart får mulighed for at koble sig på.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
5 ting vi lærte da vi byggede en chatbot til kundesupport
Gennembrud med AI, machine learning og voice recognition, har gjort det muligt at lave virkelighedstro ”menneske til maskine” interaktioner via chatbots. Hos firmaet Cirklum har de for ganske nyligt startet rejsen med at bygge en chatbot, til et firma med over 15 millioner aktive brugere, og hvis vi leger med tanken om at hver eneste af de brugere stillede bare ét spørgsmål, så skulle der som minimum forberedes 15 millioner svar, som er klar til at blive sendt med det samme. Det behøver vi vist ikke nævne er rigtig mange. Den læring der er kommet ud af det lille eksperiment, har vi samlet i dette white paper, så du kan være bedst muligt forberedt til at lancere en chatbot. Hvis du og dit firma allerede har en, så kan du måske blive inspireret til at forbedre jeres. God læselyst!