Anmeldelse: På overlevelsesmission under bølgerne

Udvikleren Unknown Worlds har i fire år arbejdet på et sammensætte deres eget bud på en interaktiv rejse i dybet, og ventetiden har været det hele værd.

Som baggrundshistorie for digital underholdning, er der få historier stærkere end den hvor man efterlades på en fremmet planet og med et par få værktøjer (oftest et potent våbenarsenal) skal kæmpe for sin overlevelse. Variationerne har været mange, men først i nyere tid er den begyndt at blive brugt til mere end en undskyldning for at plaffe udenjordiske væsner til stjernestøv.

Og nye veje og ideer er hvad Subnautica stiler allerede kort tid efter baggrundshistorien er blevet etableret. Af årsager der skal være usagte her, er man således nødlandet mutters alene på en fremmet planet med et fåtal af ressourcer. Værktøjsbæltet er dog intakt og udstyret med lige netop de mest essentielle redskaber, står den fortsatte overlevelse for egen regning.

Som titlen dog antyder er det ikke en fjern stjernehimmel der skal udforskes, men i stedet det nærmest endeløse hav som man med sin lille overlevelseskapsel er nødlandet i. Og motivationen for at springe i dybet er stor, da både sult og tørst er parametre som selv den modigste overlevelses-ekspert ikke kan tillade sig at ignorere.

Opbygningen er elegant og simpel allerede fra start, hvilket særligt kan mærkes hvis man før har brugt timer på at lære et par overlevelsestricks i spil som Don’t Starve, Astroneer eller The Long Dark. Flere af teknikkerne går således igen, ligesom der også er en del af selve opbygningen der vil virke velkendt.

Artiklen fortsætter under billedet... Subnautica formår på alle tidspunkter at bevare en nærmest perfekt balance mellem at lade dig udforske mulighederne og løsningerne selv, og give dig de fifs der skal til at for at bevæge sig i den rigtige retning. Man føler sjældent at man bliver straffet, og i stedet ved man at løsningen på enhver udfordring altid er inden for rækkevidde og oftest skal findes i en kombination af de evner man allerede har tillært sig. Det er med andre ord ganske fortrinligt spildesign.

Men selv et finpudset spildesign havde ikke betydet det store, hvis det var blevet ødslet væk på en kedelig verden. Her overbeviser Subnautica dog også, for under bølgerne møder man et af de stærkest visualiserede og mest dragene steder noget spil har budt på siden Bioshock og dets Rapture bød på uhygge-eventyr tilbage i 2007.

Artiklen fortsætter under billedet... Tempoet er dog her et helt andet, hvilket ikke mindst skyldes at våbenarsenalet er skiftet ud med forskellige værktøjer som alle udgør et formål. Enkelte af disse kan ganske vist bruges til at forsvare sig selv mod nogle af de skabninger man møder på sin færd, men det er ikke deres primære formål, hvilket blot forstærker hele tanken om overlevelse.

I stedet får man tid til at koncentrere sig om at udforske, tid til at finde føde og kombinere de ressourcer man finder til mere næringsindeholdende måltider, større iltbeholdninger og endda fartøjer, nye overlevelseskapsler og meget mere.

Der er hele tiden noget nyt at sigte efter, nye mål i det fjerne eller ressourcer langt nede i dybet som alle åbner op for nye muligheder, og det er virkelig svært at give slip når man først er kommet i gang.

Artiklen fortsætter under billedet... Skulle man være ejer af et VR-headset er Subnautica også fuldt understøttet, og her er oplevelsen af verdenen under havet faktisk endnu mere imponerende. Det audiovisuelle design kommer også her til sin fulde ret, og sjældent har man oplevelet et spil der så hurtigt kan skifte fra en åben, sprudlende verden til en klaustrofobisk panik-situation.

VR-muligheden kan dog ikke anbefales til de der har tendens til at blive svimmel ved for meget bevægelse, og her bør man i stedet vælge en anden mulighed for kontrol.

Udviklingen af Subnautica har stået på i mere end fire år, og er via et aktivt publikum som løbende har fået adgang til beta-versioner, blevet formet til en af den slags oplevelser som man ganske simpelt ikke bør snyde sig selv for.

Få spiloplevelser indenfor de sidste par år, har så effektivt brudt en masse regler og introduceret en så spændende verden at udforske som her. At det hele samtidigt er pakket ind i fine tekniske klæder, elegant design og en virkelig lokkende spilbarhed, betyder at Subnautica er en digital oplevelse som få andre de sidste par år.

Gør dig selv en tjeneste og giv det en chance – dybet står klar med masser af belønninger.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
Premium
Københavns Universitet erkender skarp kritik af it-sikkerheden: “Vi har ikke helt de samme løsningsmuligheder”
Københavns Universitet har ikke de samme muligheder for at sikre en god it-sikkerhed, lyder det fra ledelsen. Alligevel erkender man krtikken fra Rigsrevisionen. “Der er steder, hvor vi ikke er kommet helt i hus med de her risikovurderinger.”
CIO
Tech fra Toppen: Tim Vang får hastigheden op og de rigtige idéer frem med Googles pretotyping
Tech fra Toppen: Tim Vang får ideerne frem og hastigheden op ved konstant at tænke små overskuelige eksperimenter ind idéprocessen. Metoden hedder pretotyping og stammer fra Google. Lær meget mere om, hvordan du kan bruge værktøjet her.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Gratis e-bog: Mister du pusten på BI-bjergetapen? Tag den lige vej i stedet!
Denne e-bog er relevant for dig der sidder i en virksomhed, der allerede arbejder med Dynamics 365 for Finance & Operations, eller som overvejer at få det. Det er din genvej til at komme tilbage på BI-motorvejen, hurtigt og på den rigtige måde. Du finder ud af hvordan du kommer ud over bumpene og uden om hullerne på bjergvejen med CBI Plugin, så du igen kommer tilbage på motorvejen og kan køre direkte mod målet. Læs videre og bliv klogere på, hvordan du kommer over – eller helt undgår – de største bump på bjergetapen.