Anmeldelse: På overlevelsesmission under bølgerne

Udvikleren Unknown Worlds har i fire år arbejdet på et sammensætte deres eget bud på en interaktiv rejse i dybet, og ventetiden har været det hele værd.

Som baggrundshistorie for digital underholdning, er der få historier stærkere end den hvor man efterlades på en fremmet planet og med et par få værktøjer (oftest et potent våbenarsenal) skal kæmpe for sin overlevelse. Variationerne har været mange, men først i nyere tid er den begyndt at blive brugt til mere end en undskyldning for at plaffe udenjordiske væsner til stjernestøv.

Og nye veje og ideer er hvad Subnautica stiler allerede kort tid efter baggrundshistorien er blevet etableret. Af årsager der skal være usagte her, er man således nødlandet mutters alene på en fremmet planet med et fåtal af ressourcer. Værktøjsbæltet er dog intakt og udstyret med lige netop de mest essentielle redskaber, står den fortsatte overlevelse for egen regning.

Som titlen dog antyder er det ikke en fjern stjernehimmel der skal udforskes, men i stedet det nærmest endeløse hav som man med sin lille overlevelseskapsel er nødlandet i. Og motivationen for at springe i dybet er stor, da både sult og tørst er parametre som selv den modigste overlevelses-ekspert ikke kan tillade sig at ignorere.

Opbygningen er elegant og simpel allerede fra start, hvilket særligt kan mærkes hvis man før har brugt timer på at lære et par overlevelsestricks i spil som Don’t Starve, Astroneer eller The Long Dark. Flere af teknikkerne går således igen, ligesom der også er en del af selve opbygningen der vil virke velkendt.

Artiklen fortsætter under billedet... Subnautica formår på alle tidspunkter at bevare en nærmest perfekt balance mellem at lade dig udforske mulighederne og løsningerne selv, og give dig de fifs der skal til at for at bevæge sig i den rigtige retning. Man føler sjældent at man bliver straffet, og i stedet ved man at løsningen på enhver udfordring altid er inden for rækkevidde og oftest skal findes i en kombination af de evner man allerede har tillært sig. Det er med andre ord ganske fortrinligt spildesign.

Men selv et finpudset spildesign havde ikke betydet det store, hvis det var blevet ødslet væk på en kedelig verden. Her overbeviser Subnautica dog også, for under bølgerne møder man et af de stærkest visualiserede og mest dragene steder noget spil har budt på siden Bioshock og dets Rapture bød på uhygge-eventyr tilbage i 2007.

Artiklen fortsætter under billedet... Tempoet er dog her et helt andet, hvilket ikke mindst skyldes at våbenarsenalet er skiftet ud med forskellige værktøjer som alle udgør et formål. Enkelte af disse kan ganske vist bruges til at forsvare sig selv mod nogle af de skabninger man møder på sin færd, men det er ikke deres primære formål, hvilket blot forstærker hele tanken om overlevelse.

I stedet får man tid til at koncentrere sig om at udforske, tid til at finde føde og kombinere de ressourcer man finder til mere næringsindeholdende måltider, større iltbeholdninger og endda fartøjer, nye overlevelseskapsler og meget mere.

Der er hele tiden noget nyt at sigte efter, nye mål i det fjerne eller ressourcer langt nede i dybet som alle åbner op for nye muligheder, og det er virkelig svært at give slip når man først er kommet i gang.

Artiklen fortsætter under billedet... Skulle man være ejer af et VR-headset er Subnautica også fuldt understøttet, og her er oplevelsen af verdenen under havet faktisk endnu mere imponerende. Det audiovisuelle design kommer også her til sin fulde ret, og sjældent har man oplevelet et spil der så hurtigt kan skifte fra en åben, sprudlende verden til en klaustrofobisk panik-situation.

VR-muligheden kan dog ikke anbefales til de der har tendens til at blive svimmel ved for meget bevægelse, og her bør man i stedet vælge en anden mulighed for kontrol.

Udviklingen af Subnautica har stået på i mere end fire år, og er via et aktivt publikum som løbende har fået adgang til beta-versioner, blevet formet til en af den slags oplevelser som man ganske simpelt ikke bør snyde sig selv for.

Få spiloplevelser indenfor de sidste par år, har så effektivt brudt en masse regler og introduceret en så spændende verden at udforske som her. At det hele samtidigt er pakket ind i fine tekniske klæder, elegant design og en virkelig lokkende spilbarhed, betyder at Subnautica er en digital oplevelse som få andre de sidste par år.

Gør dig selv en tjeneste og giv det en chance – dybet står klar med masser af belønninger.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Se listen: Disse ti selskaber misbruges mest i mailsvindel
Kendte brands over hele verden misbruges hver dag i svindel-mails til at narre penge og oplysninger ud af virksomheder. Men hvilke virksomhedsnavne er de mest populære at misbruge? Se hele listen her.
Computerworld
TDC ruller fiber ud til flere tusinder husstande - tilbyder gratis opkobling på disse adresser
TDC går i gang med fiber-udrulning til 2.500 husstande på Fyn og Sjælland. Se hvilket husstande, der snart får mulighed for at koble sig på.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Her er din gratis guide til EDI!
EDI giver en hurtig, pålidelig og effektiv automatisk udveksling af forretningsdokumenter, og du slipper for de manuelle processer, som er forbundet med papirdokumenter. Det er især, hvis du er i detail og produktionsvirksomheder, samt grossister, at der er flere fordele ved at implementere EDI – uanset virksomhedens størrelse. Det gør at EDI i dag er den foretrukne metode til dokumentudveksling blandt større virksomheder, når de skal handle med deres leverandører. Derfor har du som leverandør en stor konkurrencefordel, hvis du understøtter EDI – det styrker samhandlen med eksisterende kunder, og gør jer mere attraktive overfor potentielle nye kunder. Dette whitepaper giver dig en introduktion til EDI, og hvordan det fungerer, samt vejledning til hvordan du kommer i gang og vælger den rette leverandør.