Anmeldelse: På overlevelsesmission under bølgerne

Udvikleren Unknown Worlds har i fire år arbejdet på et sammensætte deres eget bud på en interaktiv rejse i dybet, og ventetiden har været det hele værd.

Som baggrundshistorie for digital underholdning, er der få historier stærkere end den hvor man efterlades på en fremmet planet og med et par få værktøjer (oftest et potent våbenarsenal) skal kæmpe for sin overlevelse. Variationerne har været mange, men først i nyere tid er den begyndt at blive brugt til mere end en undskyldning for at plaffe udenjordiske væsner til stjernestøv.

Og nye veje og ideer er hvad Subnautica stiler allerede kort tid efter baggrundshistorien er blevet etableret. Af årsager der skal være usagte her, er man således nødlandet mutters alene på en fremmet planet med et fåtal af ressourcer. Værktøjsbæltet er dog intakt og udstyret med lige netop de mest essentielle redskaber, står den fortsatte overlevelse for egen regning.

Som titlen dog antyder er det ikke en fjern stjernehimmel der skal udforskes, men i stedet det nærmest endeløse hav som man med sin lille overlevelseskapsel er nødlandet i. Og motivationen for at springe i dybet er stor, da både sult og tørst er parametre som selv den modigste overlevelses-ekspert ikke kan tillade sig at ignorere.

Opbygningen er elegant og simpel allerede fra start, hvilket særligt kan mærkes hvis man før har brugt timer på at lære et par overlevelsestricks i spil som Don’t Starve, Astroneer eller The Long Dark. Flere af teknikkerne går således igen, ligesom der også er en del af selve opbygningen der vil virke velkendt.

Artiklen fortsætter under billedet... Subnautica formår på alle tidspunkter at bevare en nærmest perfekt balance mellem at lade dig udforske mulighederne og løsningerne selv, og give dig de fifs der skal til at for at bevæge sig i den rigtige retning. Man føler sjældent at man bliver straffet, og i stedet ved man at løsningen på enhver udfordring altid er inden for rækkevidde og oftest skal findes i en kombination af de evner man allerede har tillært sig. Det er med andre ord ganske fortrinligt spildesign.

Men selv et finpudset spildesign havde ikke betydet det store, hvis det var blevet ødslet væk på en kedelig verden. Her overbeviser Subnautica dog også, for under bølgerne møder man et af de stærkest visualiserede og mest dragene steder noget spil har budt på siden Bioshock og dets Rapture bød på uhygge-eventyr tilbage i 2007.

Artiklen fortsætter under billedet... Tempoet er dog her et helt andet, hvilket ikke mindst skyldes at våbenarsenalet er skiftet ud med forskellige værktøjer som alle udgør et formål. Enkelte af disse kan ganske vist bruges til at forsvare sig selv mod nogle af de skabninger man møder på sin færd, men det er ikke deres primære formål, hvilket blot forstærker hele tanken om overlevelse.

I stedet får man tid til at koncentrere sig om at udforske, tid til at finde føde og kombinere de ressourcer man finder til mere næringsindeholdende måltider, større iltbeholdninger og endda fartøjer, nye overlevelseskapsler og meget mere.

Der er hele tiden noget nyt at sigte efter, nye mål i det fjerne eller ressourcer langt nede i dybet som alle åbner op for nye muligheder, og det er virkelig svært at give slip når man først er kommet i gang.

Artiklen fortsætter under billedet... Skulle man være ejer af et VR-headset er Subnautica også fuldt understøttet, og her er oplevelsen af verdenen under havet faktisk endnu mere imponerende. Det audiovisuelle design kommer også her til sin fulde ret, og sjældent har man oplevelet et spil der så hurtigt kan skifte fra en åben, sprudlende verden til en klaustrofobisk panik-situation.

VR-muligheden kan dog ikke anbefales til de der har tendens til at blive svimmel ved for meget bevægelse, og her bør man i stedet vælge en anden mulighed for kontrol.

Udviklingen af Subnautica har stået på i mere end fire år, og er via et aktivt publikum som løbende har fået adgang til beta-versioner, blevet formet til en af den slags oplevelser som man ganske simpelt ikke bør snyde sig selv for.

Få spiloplevelser indenfor de sidste par år, har så effektivt brudt en masse regler og introduceret en så spændende verden at udforske som her. At det hele samtidigt er pakket ind i fine tekniske klæder, elegant design og en virkelig lokkende spilbarhed, betyder at Subnautica er en digital oplevelse som få andre de sidste par år.

Gør dig selv en tjeneste og giv det en chance – dybet står klar med masser af belønninger.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
Premium
Margrethe Vestager ramte ikke Google der, hvor det for alvor gør ondt. Men hun kan nå det endnu
ComputerViews: Googles aktionærer havde blot et skuldertræk til overs for EU's rekordstore bøde på 32 milliarder kroner. Her er en række bud på, hvad EU kan gøre, hvis Google og andre tech-giganter skal rammes, hvor det for alvor gør ondt.
Computerworld
Google svarer igen på Vestagers rekordbøde: Truer med at tage betaling for Android
Google kan begynde at tage penge for Android, der indtil nu har været gratis. Den trussel kommer fra Google i kølvandet på selskabets 32 milliarder-store bøde fra EU.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.