Thrane & Thrane på vej mod nordisk storopkøb

Det danske kommunikationsselskab, Thrane & Thrane, vil have endnu mere ind under vingerne. Efter for nyligt at have købt danske EuroCom, forlyder det at selskabet nu forbereder et opkøb af sin største norske konkurrent.

Det børsnoterede danske satellitselskab, Thrane & Thrane, er ifølge den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv inde og byde på norske Nera SatCom, der er virksomhedens største konkurrent inden for satellittelefoner til brug på skibe. Det skriver Jyllands-Posten.

Thrane-brødrene har for nyligt købt den nordjyske konkurrent EuroCom Industries for godt 125 millioner kroner. Nu er turen altså kommet til den norske konkurrent, som sammen med Thrane & Thrane sidder på mere end to tredjedel af markedet for satellittelefoner til det såkaldte Imrasat-satellitsystem.

Det er obligatorisk for store skibe i international drift at have installeret en telefon, der kan kommunikere ved hjælp af Imrasat-systemet.

Thrane & Thrane har tidligere arbejdet tæt sammen med Nera Satcom, men sprang i 2001 angiveligt fra en aftale om at overtage selskabet.

»Vores administrerende direktør blev spurgt om dette for et stykke tid siden. Han sagde noget i retning af, at vi altid er interesseret i at købe, hvis prisen er rigtig. Den gang i 2001, var prisen ikke rigtig,« siger Thrane & Thranes Investor Relations-chef, John Alexandersen, til Dagens Næringsliv.

En analytiker, som følger Nera anslår, at det vil koste Thrane & Thrane mellem 550 og 800 millioner norske kroner at overtage Nera SatCom.

Ifølge det seneste regnskab fra det danske selskab udgør egenkapitalen 410 millioner kroner.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job