Pladeselskaber kan tjene formuer på pirater

Et piratjægerfirma lover pladeselskaberne, at de kan tjene enorme summer på at skræmme pirater til at betale en overpris på 8275 procent pr. sang.

Fildelere og pirater har i årevis klandret pladebranchen for at have en forretningsmodel, der er fuldstændig ude af trit med samtiden. Men nu er det tyske firma DigitalRightsSolution klar med en model, der kan fylde pladeindustriens slunkne kasse.

DRS er et piratjægerfirma, der bliver hyret af pladeselskaberne til at sende erstatningskrav til mistænkte pirater. Hvis den mistænkte ikke hoster op med en erstatning med det samme, så truer DRS med at hive den mistænkte i retten, hvor erstatningssummen kan blive langt højere. Ifølge DRS egne tal, så betaler 25 procent af de mistænkte med det samme, skriver TorrentFreak.

Nu har DRS præsenteret tyske pladeselskaber for en powerpoint, hvor de viser, hvordan selskaberne kan tjene langt flere penge på deres musikere end de kan ved almindeligt salg.

Hvis pladeindustrien hyrer DRS til at jage piraterne endnu mere aggresivt, så vil DRS sikre selskaberne en mangedobling af deres indtægt pr. sang. I powerpoint-præsentationen forsøger DRS at sælge deres ydelser udfra denne simple forretningslogik:

Når DRS sender en opkrævning ud til mistænkte, kræver de 3.350 kroner pr. ulovligt downloadet sang. DRS beholder selv 80 procent af erstatningssummen. Det er dels prisen for at jage piraterne og administrationsomkostninger. Rettighedshaveren får de resterende 20 procent. Det betyder, at pladeselskaberne får 670 kroner pr. sang. Normalt koster en sang 8 kroner på iTunes. Dermed sikrer DRS pladeselskabet en forøgelse af indtægten pr. sang på 8275 procent.

Det er dog langtfra alle mistænkte, der bare betaler. Men 25 procent gør. I powerpoint-præsentationen lover DRS, at de kan jage 5.000 pirater pr. sang om måneden. Det betyder, at pladeselskaberne for eksempel kan hyre dem til at gå direkte efter den nyeste single fra Medina.

Hvis 25 procent af de 5.000 betaler, når de modtager trusselsbrevet, så tjener pladeselskabet 837.500 kroner på 1250 ulovligt hentede sange. Hvis de skulle tjene så mange penge på almindeligt salg på iTunes, så skulle de sælge sangen 104.687 gange. Det ville svare til mere end 3-dobbelt platin i Danmark.

I Danmark står Anti-Piratgruppen for at jage pirater på vegne af IFPI.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S