Ulovlige gebyrer på flybilletter på nettet

De reelle priser på flybilletter er ofte meget højere end det, flyselskaber oplyser ved bestilling på nettet. Prisen indbefatter blandt andet salgsgebyrer, selv om kunderne selv booker flyveturene.

Både Konkurrencestyrelsen og forbrugerombudsmanden vil nu undersøge flyselskabernes gebyrpolitik.

Når selskaberne sælger billetter online, indregnes et salgsgebyr på op til 50 kroner pr. strækning i prisen. Nogle selskaber indregner heller ikke de obligatoriske lufthavnsafgifter og skatter før kunden er langt inde i bookningen eller ligefrem har afsluttet den. Det skriver Jyllands-Posten.

Den endelige pris bliver derfor ofte flere hundrede kroner dyrere end den pris, kunden i første omgang præsenteres for.

»Det er helt klart, at man forsøger at skjule de reelle priser ved at undtage nogle omkostninger. Der er tale om ganske betydelige gebyrer, og det er vildledning, når de ikke indregnes fuldt ud i alle de priser, som forbrugerne præsenteres for,« siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet til Jyllands-Posten.

Ifølge Jyllands-Posten pålægger flere selskaber først de obligatoriske gebyrer sent i booking-fasen. Det drejer sig om blandt andre Maersk, Ryanair og EasyJet. Ifølge jurist Henrik Bruun Johannsen fra Forbrugerstyrelsen er det en overtrædelse af prismærkningsloven.

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen vil nu undersøge, om selskabernes gebyrpolitik også er i strid med markedsføringslovens vildledningsparagraffer.

Maersk oplyser til Jyllands-Posten, at selskabet agter at ændre prisangivelsen på selskabets hjemmeside fra begyndelsen af november.

PensionDanmark

IT Security Specialist

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S