10 år med gratis DNS

Det startede ved et tilfælde på Samsø. Men kineserne og russerne har også fået øjnene op for GratisDNS.

Det er 10 år siden, at Peter Larsen i stædighed og tilfældighed kom til at starte GratisDNS.dk. Et tilfælde der har vist sig at være en ret god ide.

Den efterspurgte tjeneste har samtidigt gjort hans lille tremandsfirma, Larsen Data, til en af de største forhandlere af domæner i Danmark.

Men tilbage til 2001.

“Jeg sad på Samsø og skulle bruge en hjemmeside til min restaurant, som jeg stadig arbejder i hver sommer. På det tidspunkt mener jeg, at TDC tog 1.300 kroner for DNS, og det gad jeg ikke at betale,” siger Peter Larsen.

“Så jeg fandt nogle ting, som jeg syntes virkede, og så hackede jeg det sammen. Så havde jeg en ven, der havde en smørrebrødsforretning, som også gerne ville have en hjemmeside. Derfor gjorde jeg sådan, at man kunne bruge tjenesten ved at logge sig på, og så glemte jeg ellers alt om det hen over sommeren, hvor vi havde travlt i restauranten,” fortæller Peter Larsen.

Og da han loggede sig på i sensommeren, var der pludselig 1400-1500 brugere af det, som nu er GratisDNS.

Antallet er sidenhen vokset og vokset. Ikke mindst fordi det i udlandet har rygtes, at der i Danmark findes en gratis DNS-udbyder. For eksempel har 1338 russiske brugere selv fundet vej, og nogle ihærdige kinesere har lavet en kinesisk manual til, hvordan man opretter sig på GratisDNS.

Hverken russere, kinesere eller danskere betaler for tjenesten. Indtægterne kommer fra domænesalg, certifikatsalg og support. Og naturalier:

"Det er ikke sjældent, at vi får flødeboller eller kage tilsendt," siger Peter Larsen med et smil.


Servere i klædeskabe

Restauranten Lille Bjørn på Samsø eksisterer stadig. Men Peter Larsen er flyttet til København og driver GratisDNS sammen med Kristian Ørmen og ungdomsvennen Anders Gammelmark.
Det er trods alt lidt mere sikkert at drive firma dér end på Samsø, hvor Larsen har oplevet, at fiberkabler bliver revet, når kartoffelsæsonen går i gang.

Der skal mere end kartoffelplove til tage pusten fra de navneservere, som danner grundstenen til GratisDNS. De er placeret rundt omkring i verden - for eksempel Amsterdam og Washington. En af dem anvender endda anycast, så forespørgslerne kan ske på mange forskellige geografiske placeringer.

I de tidlige dage var der ikke råd til samme stabilitet. Der blev GratisDNS drevet af servere placeret hjemme hos gode venner af huset.

“Det var nogle mennesker, jeg havde mødt i open source-miljøet. De sad enten på ADSL eller ISDN, så en af dem begyndte at beklage sig voldsomt, da hans forbindelse på 768 kbit/s op var fuldstændig fyldt ud af DNS-trafik,” griner Peter Larsen.


Landets grimmeste hjemmeside

Mange ting har ændret sig siden den gang. Den orange hjemmeside, som først i det 10. jubilæumsår har fået et tidssvarende udseende.

“Jo, den har faktisk ændret sig i løbet af tiden, men den er bare gået fra at være “ultra-grim” til “hvem-fanden-har-lavet-den-her-side”-grim,” siger Peter Larsen og indrømmer, at det nok er lysten til at lave alt selv, der har resulteret i nogle æstetiske kompromiser.

“I lang tid har det også været vores øverste spørgsmål i vores FAQ. Hvorfor er hjemmesiden orange? Og svaret er jo bare, at orange er en dejlig farve,” siger Anders Gammelmark småfnisende og fortsætter.

“Men vi har jo skrevet, at vi fralægger os ansvaret for designet, fordi det er formet i modellervoks af en blind ungarnsk undulat,” siger han, mens de to kollegaer bryder sammen af grin.

I de 10 års levetid har de tre drenge også opbygget et ry som seriøse og kompetente på deres lille nørdede boldbane. De påstår selv, at DK Hostmaster og konkurrenter i branchen af og til henviser deres kunder til GratisDNS, hvis de ikke selv kan svare på spørgsmål.

De har også opbygget et netværk, der kan få tingene til at ske. De er gode venner med den tyske gynækolog, som har retten til for 45.000 kroner stykket at sælge de namibiske .na-domænenavne. De ved, hvor i Havana man møder op med sin kuvert med kontanter, hvis man vil have et cubansk domæne, og de kan hjælpe dig med at få et domæne på Sandwich-øerne.

Kendskabet kommer fra ICANN-møder, hvor GratisDNS i mange år har været en fast dansk repræsentant. Peter Larsens egen rejsekalender viser 117 rejsedage sidste år. Det sker også, at de alle tre drager ud i verden samlet.

Da det islandske domæne blev åbnet for udenlandske forhandlere i 2008, købte de tre flybilletter til øen udelukkende for at småsnakke og drikke øl med den lokale registry. Det blev til 24 timer i Reykjavik.

“Vi endte med at få dem til at lave emailfelter i deres registrantformular og nogle ændringer i deres automatiske systemer,” siger Kristian Ørmen, der også har været med til at introducere det grønlandske domæe til EPP.

Hvorfor er det så vigtigt for jer at blande jer på den internationale scene?

“Jeg tror bare, at vi interesserer os for, hvad der sker i vores baghave, og så brænder vi alle tre for det her lille område af branchen. Der er selvfølgelig et businessaspekt i det, når vi rejser til Island, men det handler om den gode tone og at skabe relationer. Og hvis vi kan spare nogle tekniske udviklingstimer, fordi tingene bliver standardiseret, så kan sådan en rejse hurtigt tjene sig hjem,” siger Anders Gammelmark.


Dydsmønstre

De mange udlandsrejser har også givet de tre danske et ry som rene dysmønstre i forhold til deres udenlandske kollegaer.

Mange af dem tjener nemlig mange penge på at lægge reklamer på udløbne domæner (parkingpages), oprette ventelister eller sælge domæner på auktioner.

"Alt det der gør vi slet ikke. Hvis et domæne udløber, så sletter vi det rent faktisk. Det har de lidt svært ved at forstå ude i verden," siger Peter Larsen.

"På et ICANN-møde blev jeg introduceret til en fyr, som sælger parkingpages. Han begyndte straks at foreslå et samarbejde, men fyren, der havde introduceret os, afbrød. Jeg har kun introduceret dig til Peter, fordi han er en sjov og god mand at kende, du kommer aldrig til at lave forretning med ham. Glem det!"

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Elektronik fagteknikker til Udviklingsdivisionen i FMI

    Københavnsområdet

    Impact Fund Denmark

    Head of IT – lead our digital transformation

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S