Hvis du er en afro-dansk homoseksuel mand med tre tatoveringer og 435 venner på Facebook, så er du måske lige præcis den person alverdens analyseinstitutter leder efter. Derfor vil Facebook nu sælge brugerne til markedsføringsinstitutter, der kan gennemføre øjeblikkelige undersøgelser med hjælp fra den helt rigtige målgruppe, skriver den britiske avis The Telegraph.
Facebook har haft problemer med at omsætte sine millioner brugere til indtægt, men ved det økonomiske topmøde i Davos lancerede Facebook en potentiel pengemaskine. Under topmødet gennemførte Facebook en række øjeblikkelige meningsmålinger, som toplederne kunne forholde sig til.
"Der var vild begejstring. Normalt tager det længere tid at samle en fokusgruppe end virksomhederne har," siger Randi Zuckerberg, der er Global Market Director i broderens Facebook.
Under topmødet blev for eksempel henholdsvis palæstinensere og israelere udspurgt om hvordan vi opnår verdensfred.
"Davos er et optimalt sted at lancere et værktøj som dette. Her kan folk se, at vi er et globalt fællesskab og ikke bare består af college studerende i USA," siger Randi Zuckerberg til Telegraph.