Svenskere mener musik skal være gratis

En afstemning viser at næsten halvdelen af de spurgte synes musik skal være gratis. 13 procent mener dog, at en sang skal koste 50 øre. Generelt er kun 23 procent af alle svenskere imod piratkopiering.

Musik har ikke den store værdi for de 69992 mennesker, der har deltaget i den svenske avis Aftonbladets afstemning. Avisen spørger, hvad man synes en downloadet sang skal koster.

46,6 procent mener, at den skal være gratis. 13,3 procent vil godt give 50 øre for en sang. 12,8 procent er villig til at skille sig af med en hel krone og 9,7 procent vil hive en femmer ud af spenderbukserne, hver gang de downloader en sang. De øvrige fordeler sig mellem to og 10 kroner.

I slutningen af sidste år viste en undersøgelse fra Gøteborg Universitet, at hver tredje svensker støtter fildeling. Kun 23 procent af svenskerne er imod. Resten er ligeglade. Det er især den yngre og højtuddannede del af befolkningen der støtter piratkopiering.

Rapporten viste også at over hver tredje svenske teenager har hentet musik ulovligt.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S