Børn og unge er aldrig offline

Rekorden, der ikke kunne slås, er slået

Amerikanske børn og unge mellem 8-18 år bruger 7,5 time om dagen på computere, smartphone, fjernsyn, spil og andre gadgets. Det viser en stor amerikansk undersøgelse fra Kaiser Family Foundation. Tidsforbruget er et chok for forskerne der ved den seneste undersøgelse i 2005 konkluderede, at tidsforbruget på 6,5 timer havde toppet, og ikke kunne gå længere op. fordi skole og søvn fyldte resten af døgnet. Men det lykkedes alligevel de unge at finde en ekstra time.

"Det er chokerende," siger Donald F. Roberts, der er professor i kommunikation på Stanford Universitet til New York Times. Han er en af forskerne bag undersøgelsen.

"Da vi lavede undersøgelsen i 2005 skrev jeg, at medieforbruget ikke kunne stige, fordi der ganske enkelt ikke var flere timer tilbage i døgnet. Men nu er det steget med en time," siger han.

Tidsforbruget er endda konservativt sat, da forskerne ikke har medregnet telefonsamtaler og sms'er. I Danmark bliver en stor del af de 16 millioner sms'er der dagligt bliver sendt, sendt af unge. Men forbruget stopper ikke der. For de unges adfærd med at multitaske, så de lytter til streamet musik, mens de opdaterer Facebook og ser fjernsyn, betyder, at tidsforbruget ville være helt oppe på 11 timer, hvis de gjorde en ting af gangen.

Undersøgelsen er lavet over flere måneder blandt 2.000 børn og unge. Undersøgelsen viser, at børn og unge der får begrænset deres medieforbrug af forældrene også bruger mindre tid på computer, tv og smartphone. Tallene viser også, at unge der har et større medieforbrug end gennemsnittet får dårligere karakterer.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S