Cybercity ind i telekrigen på bredbåndsmanér

Internetleverandøren Cybercity har skudt 50 millioner kroner af for at komme ind og slås om telekunderne. Midlet er semi-flatratetelefoni via bredbånd, og målet er, at telefonien inden for tre år skal udgøre 20 procent af forretningen - svarende til en omsætning på 168 millioner kroner.

Til september bliver der endnu en spiller på det konkurrenceprægede telemarked. Det sker når internetleverandøren Cybercity lancerer sit bud på en telefoni-løsning. Midlet hedder flatrate-telefoni baseret på toppen af de ADSL-løsninger, som Cybercity i forvejen leverer.

Løsningen har været undervejs i et par år, og har kostet Cybercity på den anden side af 50 millioner kroner at udvikle. Ifølge selskabets direktør Henrik Clausen er det dog et mindre beløb set i forhold til de 600-700 millioner kroner, som det har kostet hidtil at bygge selskabet op. Men dog nok til at Cybercity mener satsningen meget alvorligt.

»Det er vores klare ambition at gå ind at spille en væsentlig rolle på telemarkedet, ligesom vi gør på internet-markedet. Telefonien bliver en væsentlig del af vores fremtidige forretning og inden for en treårig horisont skal 20 procent af vores omsætning stamme derfra,« siger Cybercitys Henrik Clausen.

I øjeblikket omsætter Cybercity for 294 millioner kroner årligt. Endnu har selskabet ikke givet overskud, men ifølge budgettet skal det gyldne punkt, breakeven, nås i slutningen af i år, og i 2005 skal selskabets første plus realiseres. Samtidig er det målet at vokse 30 procent om året. Holder disse mål, runder omsætningen 840 millioner kroner i 2007, hvilket betyder, at Cybercity samme år skal sælge telefoni for 168 millioner kroner.

2.000 kunder i år
40 ud af selskabet 250 ansatte er dedikeret til telefoni-satsningen, som skydes i gang 1. september. Til at starte med er det privatmarkedet, som Cybercity angriber, og det er i første omgang, de kunder, som i forvejen er i Cybercitys ADSL-biks, som får budet. Ifølge Cybercity har disse kunder typisk et helt traditionelt tele-abonnement fra TDC, men de skal nu overtales til at skifte over til internet-opkomlingen.

»Det er vores ambition at have et par tusinde telefoni-kunder inden udgangen af i år. Den mængde skal øges yderligere, så vi i løbet af de næste år har fået halvdelen af kunderne over på bredbåndstelefoni,« forklarer Henrik Clausen og henviser til selskabet nuværende 65.000 kunder.

Semi-flatrate
Det første produkt, som Cybercity sætter på hylden er »semi-flatrate fastnet-telefoni«. Det er et produkt, som købes og kobles oven på den bredbåndsforbindelse, som kunderne har i forvejen. Prisen er 120-149 kroner om måneden. Samtidig får kunden gratis telefoni efter kl. 18 og i weekenden, mens prisen i dagtimerne (8-18) er 22 øre i minuttet til fastnet.

Opkald til mobiltelefon er dog ikke inkluderet i prisen. Det koster henholdsvis omkring 160 øre og 80 øre i minuttet afhængigt af tidpunktet.

»Vi har en rigtig god fornemmelse for, at det er flatrate, som kunderne vil have. Dels får vi en del forespørgsler, dels kan vi se, at tre af vore konkurrenter har lanceret det inden for en kort tid. Alene det sidste vidner om, at der er efterspørgsel,« forklarer Henrik Clausen.

Cybercity dækker landets 45 største byer. Det svarer til en dækning på 68 procent, men inden udgangen af i år er det planen at dække 95-98 procent, hvilket er det samme område, som selskabet dækker på ADSL-markedet.

»Vi arbejder i øjeblikket på at indgå en aftale med TDC, som betyder, at vi kan levere den løsning vi gerne vil med den kvalitet, vi gerne vil på 1600 centraler over hele Danmark. Den aftale forventer vi er klar i november,« siger Cybercitys tekniske chef, Jesper Hansen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S