3 overvejer retssag mod IT- & Telestyrelsen

Teleselskabet 3 er i øjeblikket ved at granske påbuddet fra IT- & Telestyrelsen. 3 mener selv, at man lever op til lovens bogstav og det kan ende med et retsligt opgør med myndigheden.

IT- & Telestyrelsen gav sent fredag eftermiddag teleselskabet 3 påbud om at ændre sine aftaler med en lang række nye kunder. Kunderne har fået et tilskud til nye mobiltelefoner på 4.000 kroner mod, at mobiltelefonen kun kan benyttes på 3s netværk de første 12 måneder.

IT- & Telestyrelsen mener, at dette strider mod lovgivningen, fordi det indirekte binder kunderne til 3 i mere end de seks lovlige måneder. 3G-selskabet vil dog ikke umiddelbart bøje sig. Selskabet mener selv, at det lever op til lovens bogstav og overvejer nu at gå rettens vej for at få lov til at fortsætte sin praksis.

»I øjeblikket kigger vi på påbuddet fra IT- & Telestyrelsen sammen med vores jurister. Endnu har vi ikke taget stilling til, hvad der skal ske, for vi har først fået det fredag eftermiddag. Men vi kan absolut ikke afvise, at det ender med, at vi prøver opgørelsen ved domstolene,« siger 3s kommunikationschef Mika Bildsøe Lassen til IT-avisen ComON.

Tilskud på 4.000 kroner
Ved den nye aftale-form, som 3 lancerede i efteråret, fik kunderne mulighed for at få et såkaldt Boom-abonnement hos 3, samt en LG U8120-telefon for 999 kroner - 4.000 kroner under den pris telefonen normalt ville koste.

Ved at acceptere dette tilbud, skal man som kunde binde sig til telefonen i 12 måneder, hvor den kun kan benyttes hos 3. Efter seks måneder er det muligt at få telefonen låst op for 2.000 kroner.

3 havde baseret sit nye tilbud på en afgørelse fra Konkurrencestyrelsen, som i henhold til konkurrencelovgivningen gav dem grønt lys til at holde på kunderne i 12 måneder. Men det er ulovligt, har IT- & Telestyrelsen nu slået fast. Det sker efter, at Justitsminister Lene Espersen fredag afgjorde, at det er IT- & Telestyrelsen, som er øverste myndighed på teleområdet.

»Vi er af den overbevisning, at vi overholder reglerne om bindingsperioder, netop fordi at vores kunder har mulighed for at skifte til et andet teleselskab efter seks måneder. Hvis de vil have telefonen låst op, koster det godt nok 2000 kroner, men det er et beløb, som langt fra svarer til, hvad vi giver i tilskud til telefonerne for at kunne give den meget store rabat ved oprettelsen af abonnementet,« siger Mika Bildsøe Lassen.

»Vi får rigtigt mange kunder ind i øjeblikket, og størstedelen af dem kommer på 12 måneders vilkår. Derfor er det meget vigtigt for os, at vi kan få lov til at fortsætte med den praksis,« fortsætter kommunikationschefen.

Dyrt for 3
3 vil ikke sætte tal på, hvad det risikerer at koste selskabet, hvis man bliver nødt til at ændre vilkårene for de mange nye kunder. Men det vil angiveligt være et anseelig beløb. Ifølge Jyllands-Posten har 3 fået flere tusinde kunder ind via de nye abonnementsvilkår, og derfor løber det op i et millionbeløb, hvis 3 skal tage tilskuddet på de 4.000 kroner på egen kappe.

»Vi investerer utroligt mange penge i Danmark i øjeblikket, og derfor er det uheldigt, at der er tvivl om de vilkår, vi kan drive forretning på,« er kommentaren fra Mika Bildsøe Lassen.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Software Developer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job