Sony taber stadig på hver solgt PS3

Men det går snart den rette vej.

Tre år efter, at Sony lancerede Playstation 3, taber maskinen stadig penge.

Den nyeste slimline version har gjort tabet lidt mindre. Men pengene fosser stadig den forkerte vej. Også selv om man ikke medregner den enorme sum, som Sony brugte på at udvikle maskinen og Cell-processoren.

Ifølge markedsanalytikeren iSuppli, så sælger Sony konsollen 37 dollars billigere, end den koster at fremstille. Det er de kommet frem til ved at fastslå pris og mængderabat på hver enkelt del af maskinen. De kommer frem til, at det koster Sony 336 dollars at fremstille en enkelt Playstation 3. Den bliver solgt til 299 dollars i USA. Udover at iSuppli ikke har regnet udgifterne til udvikling af konsollen med, så har de heller ikke medregnet omkostninger til markedsføring og distribution. Derfor er Sonys tab faktisk en del større, end iSuppli regner sig frem til.

Men dels er Playstation 3 dyrere i andre lande end USA og dels så forventes det, at priserne på komponter vil falde til næste år. Derfor mener iSuppli, at Sony er meget tæt på skæringspunktet, hvor de begynder at tjene penge på Playstation 3. Den dyreste komponent i PS3 Slim er Reality  grafikchippen fra Nvidia. Den koster 45 dollars. Sony har hele tiden hentet en del af de tabte penge hjem på spil.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S