Unge vælger bredbånd frem for tv

Den hastige udbredelse af bredbånd koster tv-stationerne seere. De unge vil hellere spillere online, høre musik og se tv-klip på nettet, viser ny undersøgelse.

Over halvdelen af de, som har fået bredbåndsforbindelse, har skåret markant ned i antallet af minutter, som de bruger foran tv-skærmen. Det fremgår af en ny britisk undersøgelse - »Broadcasters Beware: Broadband Is Stealing Your Viewers« - som Strategy Analytics ifølge Berlingske Tidende har lavet.

»TV mister millioner af seere som følge af bredbånd,« erklærer David Mercer, analytiker hos Strategy Analytics ifølge Berlingske Tidende.

Undersøgelsen er blevet lavet blandt 800 bredbåndskunder i syv lande. Konklusionen er, at brugerne i stigende grad blandt andet spiller spil, hører musik og ser filmklip på nettet, fordi det er blevet muligt med de ekstremt hurtige internetforbindelser.

Strategy Analytics vurderer, at der ved udgangen af 2004 vil være godt 33 mio. bredbåndsabonnenter i Europa - svarende til hver femte husstand. Om blot fire år vil 42 pct. af alle europæere have bredbånd. Danmark har i øvrigt allerede den største udbredelse af hurtige internetforbindelser i Europa

Såfremt tv skal fastholde nogle af seerne bør tv-stationerne ifølge Strategy Analytics satse meget mere på interaktivt tv.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S