DSBs telefoni-partner truer med erstatningskrav

Transportministerens nej til et statsfinanseret telefonselskab kan blive dyrt for DSB.

Transportminister Hans Christian Schmidt befalte i går, at DSB øjeblikket skal stoppe med at lege mobilselskab. På et krisemøde krævede han DSB Talk lukket.

Men det kan han i princippet ikke.

"DSB ejer ikke noget mobilselskab. Det gør jeg," siger Allan Baadsgaard.

Han er direktør i Mobilevalue, der er den retmæssige ejer af firmaet DSB Talk.

"Jeg har blot lavet en markedsføringsaftale med DSB, så hverken transportministeren eller DSB kan lukke DSB Talk, uden at der kan blive tale om aftalebrud fra DSBs side og en væsentlig potentiel erstatningssag,” siger Allan Baadsgaard til ComON.

Han har derfor undrende fulgt med i avisoverskrifter, der proklamerer, at regeringen har lukket det privatejede mobilselskab. For selskabet vil forblive åbent, indtil parterne har reddet trådene ud.

Erstatning eller mindelig løsning
Han mener også, at ministerens bombastiske udmelding onsdag har skadet det nye teleselskabs image. Det skaber utryghed blandt de kunder, der nåede at tilmelde sig DSB Talk, inden DSB fik besked på at trække sig ud af samarbejdet. Den badwill kan også resultere i juridiske diskussioner mellem DSB og Mobilevalue.

Det lader til, at I står klar med retssager uanset, hvad der sker med DSB Talk?

"Lad os nu se. Der er selvfølgelig gået politik i sagen nu, men hvis tingene falder fornuftigt ud, så vil vi også kunne ordne det her i den samme gode tone, som vores samarbejde med DSB indtil videre har været ført i. Men det er klart, at der ikke skal gå for lang tid, hvor der skabes usikkerhed omkring DSB Talk, før vi kan være nødsaget til at starte en erstatningssag," siger Allan Baadsgaard.

Mobilevalue er et nystartet selskab, der laver skræddersyede teleselskaber til firmaer og organisationer, der ikke selv har knowhow og ressourcer til at stå for administration og drift. Både DSB og for eksempel GreenTel har benyttet sig af den model. Selskaberne har ikke ejerskab i teleselskabet, men bliver aflønnet via kommission for den trafik, som deres medlemmer/kunder kan skabe.

Ministeren trækker stikket
Men uanset om DSB har ejerandele i mobilselskabet eller ej, så skal initiativet stoppes med det samme.

Det siger transportminister Hans Christian Schmidt til ComON. Han understreger, at DSBs tele-planer aldrig er blevet afstemt med Transportministeriet. Derfor ved han heller ikke, hvor mange penge, der er investeret i projektet.

Han er blot interesseret i at stoppe mobileventyret hurtigst muligt.

"Vi skal huske på, at DSB er et statstøttet selskab med fire milliarder i ryggen. Vi skal koncentrere os om at tilbyde transport. Jeg synes, at det er godt, at man kan bruge mobiltelefonen til at bestille billetter og til at få trafikinformationer på, men det er ikke meningen, at DSB skal til at drive et regulært selskab med mobilabonnementer," siger transportministeren.

"Vi skal bruge vores tid på at sørge for transport, og der er nok at tage fat på. Tag for eksempel Kystbanen."

Ifølge ministeren er det bestyrelsen i den selvstændige offentlige virksomhed DSB, der nu må afklare eventuelle tvister med telefonpartneren Mobilevalue.

Allan Baadsgaard mener, at ministerens frygt for, at staten indirekte konkurrerer med private firmaer er forfejlet.

"Det er vigtigt at fremføre at DSB Talk ikke udfører prisdumping på markedet, men baserer sin forretning på de driftvilkår og indkøbspriser Mobilevalue har hos Telia, der leverer trafikken til selskabet."

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job