DSBs telefoni-partner truer med erstatningskrav

Transportministerens nej til et statsfinanseret telefonselskab kan blive dyrt for DSB.

Transportminister Hans Christian Schmidt befalte i går, at DSB øjeblikket skal stoppe med at lege mobilselskab. På et krisemøde krævede han DSB Talk lukket.

Men det kan han i princippet ikke.

"DSB ejer ikke noget mobilselskab. Det gør jeg," siger Allan Baadsgaard.

Han er direktør i Mobilevalue, der er den retmæssige ejer af firmaet DSB Talk.

"Jeg har blot lavet en markedsføringsaftale med DSB, så hverken transportministeren eller DSB kan lukke DSB Talk, uden at der kan blive tale om aftalebrud fra DSBs side og en væsentlig potentiel erstatningssag,” siger Allan Baadsgaard til ComON.

Han har derfor undrende fulgt med i avisoverskrifter, der proklamerer, at regeringen har lukket det privatejede mobilselskab. For selskabet vil forblive åbent, indtil parterne har reddet trådene ud.

Erstatning eller mindelig løsning
Han mener også, at ministerens bombastiske udmelding onsdag har skadet det nye teleselskabs image. Det skaber utryghed blandt de kunder, der nåede at tilmelde sig DSB Talk, inden DSB fik besked på at trække sig ud af samarbejdet. Den badwill kan også resultere i juridiske diskussioner mellem DSB og Mobilevalue.

Det lader til, at I står klar med retssager uanset, hvad der sker med DSB Talk?

"Lad os nu se. Der er selvfølgelig gået politik i sagen nu, men hvis tingene falder fornuftigt ud, så vil vi også kunne ordne det her i den samme gode tone, som vores samarbejde med DSB indtil videre har været ført i. Men det er klart, at der ikke skal gå for lang tid, hvor der skabes usikkerhed omkring DSB Talk, før vi kan være nødsaget til at starte en erstatningssag," siger Allan Baadsgaard.

Mobilevalue er et nystartet selskab, der laver skræddersyede teleselskaber til firmaer og organisationer, der ikke selv har knowhow og ressourcer til at stå for administration og drift. Både DSB og for eksempel GreenTel har benyttet sig af den model. Selskaberne har ikke ejerskab i teleselskabet, men bliver aflønnet via kommission for den trafik, som deres medlemmer/kunder kan skabe.

Ministeren trækker stikket
Men uanset om DSB har ejerandele i mobilselskabet eller ej, så skal initiativet stoppes med det samme.

Det siger transportminister Hans Christian Schmidt til ComON. Han understreger, at DSBs tele-planer aldrig er blevet afstemt med Transportministeriet. Derfor ved han heller ikke, hvor mange penge, der er investeret i projektet.

Han er blot interesseret i at stoppe mobileventyret hurtigst muligt.

"Vi skal huske på, at DSB er et statstøttet selskab med fire milliarder i ryggen. Vi skal koncentrere os om at tilbyde transport. Jeg synes, at det er godt, at man kan bruge mobiltelefonen til at bestille billetter og til at få trafikinformationer på, men det er ikke meningen, at DSB skal til at drive et regulært selskab med mobilabonnementer," siger transportministeren.

"Vi skal bruge vores tid på at sørge for transport, og der er nok at tage fat på. Tag for eksempel Kystbanen."

Ifølge ministeren er det bestyrelsen i den selvstændige offentlige virksomhed DSB, der nu må afklare eventuelle tvister med telefonpartneren Mobilevalue.

Allan Baadsgaard mener, at ministerens frygt for, at staten indirekte konkurrerer med private firmaer er forfejlet.

"Det er vigtigt at fremføre at DSB Talk ikke udfører prisdumping på markedet, men baserer sin forretning på de driftvilkår og indkøbspriser Mobilevalue har hos Telia, der leverer trafikken til selskabet."

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird