Unge brugere vender Twitter ryggen

Tidens mest hypede kommunikationsredskab Twitter er primært en succes blandt folk over 35, viser undersøgelse.

Normalt er det de yngste aldersgrupper, der er med til at drive nye fænomener og teknikker frem til bred anderkendelse. Men i tilfældet med Twitter forholder det sig lidt anderledes.

Der findes faktisk flest Twitter-bruger i aldersgruppen 35-49 år, viser tal fra Nielsen.

Før Facebook fik sit folkelige gennembrud, var det primært universitetsstuderende amerikanere, der brugte tjenesten, og efterfølgende har de oprindelige brugere højlydt brokket sig over, at forældre og bedsteforældre nu også er på siden.

Anderledes er situationen på Twitter. Her er det de ældre generationer, der først har taget den nye kommunikationsform til dig. 42 procent af brugerne i sidste måned var mellem 35 og 49 år. 20 procent var mellem 25 og 34 år.

Undersøgelsen viser også, at Twitter primært bliver brugt i forbindelse med arbejdssituationer. 62 procent fortæller i hvert fald, at de besøger Twitter i arbejdstiden. Om det kan tolkes som arbejdsrelateret er dog usikkert. De ultrakorte beskeder er også en oplagt overspringshandling.

Twitter tilbyder i bund og grund at sende ultrakorte beskeder. Men selv om det ikke lyder som en revolutionerende funktion, så er Twitters popularitet ikke til at tage fejl af.

For et år siden havde tjenesten 500.000 brugere. I dag er der cirka syv millioner brugere.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse