Funktion i ny Google toolbar skaber røre

En ny funktion i beta-udgaven af version tre af Google værktøjslinje til Internet Explorer møder nu modstand hos webudgivere og analytikere.

I beta-udgaven af Google Toolbar 3 introducerer Google en ny funktion kaldet »AutoLink«. Den indsætter links på websider, når den støder på for eksempel en adresse, et track-and-trace nummer på en pakke eller et ISBN-nummer på en bog.

Når AutoLink for eksempel støder på et ISBN-nummer på en bog, er det muligt at få vist et link til, hvis bogen kan anskaffes, dog søger AutoLink indtil videre kun hos Amazon. Står der en persons eller et firmas adresse på en internetside, er det muligt at få vist den pågældende adresse via Googles nylancerede kortfunktion, »Google Maps«.

Men AutoLink møder nu modstand hos webudgivere og analytikere, der mener, at Google forsøger at sende brugerne hen til sider, som Google helt selv kan bestemme. Blandt andet kritiseres det, at Google kun henviser til Amazon, når det gælder bøger.

Kritikerne mener desuden, at der er klare paralleller imellem Googles AutoLink-feature og så »Smart Tags«, som Microsoft forsøgte at lancere som en fast integreret del af Windows. Smart Tags blev mødt af et ramaskrig, da Microsoft blev beskyldt for bevidst at sende brugerne hen til Microsoft-relaterede sider.

Men hos Google understreger man, at AutoLink ikke er så nært beslægtet med Smart Tags, som kritikerne siger.

»Jeg kan se, hvor folk ser ligheden, men der er nogle få vigtige forskelle. En af bekymringerne ved Smarts Tags gik på, at den side som brugeren så var en ændret udgave af den oprindelige side. Med AutoLink er brugeren nødt til at klikke på en knap, for at få linkene til at komme frem,« siger Marissa Mayer, direktør for forbruger-webprodukter hos Google.

Men for Michael Gartenberg, vicedirektør og chef for research hos JupiterResearch drejer det sig mere om, at Google går ind på en teknologi, der førhen har gjort webudgiverne sure. Han undrer sig over, at Googles AutoLink ikke er blevet kritiseret i samme grad, som Microsofts Smart Tags blev det.

Indtil videre er det kun folk bosat i USA, der kan få glæde af AutoLink-funktionen.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S