Mange mails bliver misforstået

Næsten halvdelen af emails, der gør brug af humor, ironi eller sarkasme, bliver misforstået. Det viser en ny undersøgelse.

Ifølge en ny undersøgelse bliver næsten halvdelen af mails med humor, ironi eller sarkasme misforstået af modtageren. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.

Undersøgelsen, der er foretaget af University of Chicago Graduate School of Business, viser, at modtagere i 44 procent af tilfældene ikke formår at skelne mellem sarkasme og et alvorligt ment budskab - til trods for at afsender og modtager kender hinanden.

I de fleste tilfælde var modtagerne selv overbeviste om, at de havde tolket budskabet rigtigt. Og i tre ud af fire tilfælde mente afsenderen, at budskabet var krystalklart.

Kommunikationsforsker Sven Windahl fra Lunds Universitet anbefaler, at man aldrig forsøger at udtrykke stærke følelser i emails, og at man til vigtige beskeder bruger telefonen, der ikke efterlader de samme muligheder for at fejltolke budskabet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere