Mange mails bliver misforstået

Næsten halvdelen af emails, der gør brug af humor, ironi eller sarkasme, bliver misforstået. Det viser en ny undersøgelse.

Ifølge en ny undersøgelse bliver næsten halvdelen af mails med humor, ironi eller sarkasme misforstået af modtageren. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.

Undersøgelsen, der er foretaget af University of Chicago Graduate School of Business, viser, at modtagere i 44 procent af tilfældene ikke formår at skelne mellem sarkasme og et alvorligt ment budskab - til trods for at afsender og modtager kender hinanden.

I de fleste tilfælde var modtagerne selv overbeviste om, at de havde tolket budskabet rigtigt. Og i tre ud af fire tilfælde mente afsenderen, at budskabet var krystalklart.

Kommunikationsforsker Sven Windahl fra Lunds Universitet anbefaler, at man aldrig forsøger at udtrykke stærke følelser i emails, og at man til vigtige beskeder bruger telefonen, der ikke efterlader de samme muligheder for at fejltolke budskabet.

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Er du vores næste IT-Specialist til Center for CNE-Operationer?

Københavnsområdet

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil