Mange mails bliver misforstået

Næsten halvdelen af emails, der gør brug af humor, ironi eller sarkasme, bliver misforstået. Det viser en ny undersøgelse.

Ifølge en ny undersøgelse bliver næsten halvdelen af mails med humor, ironi eller sarkasme misforstået af modtageren. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.

Undersøgelsen, der er foretaget af University of Chicago Graduate School of Business, viser, at modtagere i 44 procent af tilfældene ikke formår at skelne mellem sarkasme og et alvorligt ment budskab - til trods for at afsender og modtager kender hinanden.

I de fleste tilfælde var modtagerne selv overbeviste om, at de havde tolket budskabet rigtigt. Og i tre ud af fire tilfælde mente afsenderen, at budskabet var krystalklart.

Kommunikationsforsker Sven Windahl fra Lunds Universitet anbefaler, at man aldrig forsøger at udtrykke stærke følelser i emails, og at man til vigtige beskeder bruger telefonen, der ikke efterlader de samme muligheder for at fejltolke budskabet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Edge computing: behandling ved kilden

    Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job