Mange mails bliver misforstået

Næsten halvdelen af emails, der gør brug af humor, ironi eller sarkasme, bliver misforstået. Det viser en ny undersøgelse.

Ifølge en ny undersøgelse bliver næsten halvdelen af mails med humor, ironi eller sarkasme misforstået af modtageren. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.

Undersøgelsen, der er foretaget af University of Chicago Graduate School of Business, viser, at modtagere i 44 procent af tilfældene ikke formår at skelne mellem sarkasme og et alvorligt ment budskab - til trods for at afsender og modtager kender hinanden.

I de fleste tilfælde var modtagerne selv overbeviste om, at de havde tolket budskabet rigtigt. Og i tre ud af fire tilfælde mente afsenderen, at budskabet var krystalklart.

Kommunikationsforsker Sven Windahl fra Lunds Universitet anbefaler, at man aldrig forsøger at udtrykke stærke følelser i emails, og at man til vigtige beskeder bruger telefonen, der ikke efterlader de samme muligheder for at fejltolke budskabet.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S