03 til dansk forskning

Dansk forskning er for dårlig til at omsætte ideer til økonomisk gevinst. Sammenlignet med andre europæiske lande ender vi sidst i feltet.

De danske forskningsinstitutioner er alt for dårlige til at få omsat deres forskningsresultater til økonomisk gevinst. Det fremgår af en international analyse, som Videnskabsministeriet har fået lavet, og som gengives i Dagbladet Børsen.

Analysen tager udgangspunkt i hvor mange patentansøgninger, der kommer ud af hver milliard investeret i offentlig forskning. Og her indtager Danmark sidstepladsen i en sammenligning med fire andre europæiske lande.

Hver gang, der i Danmark investeres en milliard i forskning afføder det kun tre patentansøgninger. I Schweiz bliver den samme milliard omsat til 40 patentansøgninger, mens tallet i Tyskland, Holland og Belgien er henholdsvis 16, 11 og 10.

Regeringen har siden sin tiltræden satset på at en højere kommerciel udnyttelse af den danske forskning, men hidtil er det altså ikke lykkedes.

»Det er langtfra tilfredsstillende, og det dokumenterer at vi må sikre en mere effektiv brobygning mellem opfindelser og kommercialisering,« siger Videnskabsminister Helge Sander til Børsen.

Det er inden for de seneste år blevet gjort mere enkelt for forskningsinstitutionerne at udskille deres forskningsresultater i et selvstændigt selskab - og på den måde forsøge at dyrke det økonomiske potentiale. Men det afspejler sig altså ikke i tallene endnu.

De bedste i Danmark til at få kommercialiseret sine opfindelser er forskerne ved Risø og DTU.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil