Organisationer kræver længere frist for elektronisk fakturering

Fire organisationer vil have udsat overgangen til elektronisk fakturering. De mener, at tilpasningen af fakturaerne stiller så store krav til leverandørerne, at de ikke kan overholde fristen.

1. februar udløber fristen for overgangen til elektroniske fakturaer. Fra da af kan det offentlige nægte at modtage fakturaer, der ikke er afsendt elektronisk.

Men de elektroniske fakturaer skal udformes med et såkaldt EAN-nummer, en ordrereference, en personreference og et rekvisitionsnummer. Mange virksomheder er slet ikke organisatorisk og teknisk gearet til at udforme fakturaer efter standarden.

De vil ofte kræve bistand fra en ekstern it-leverandør, mener Lars Krobæk, administrende direktør i Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS).

De fire organisationer HTS, Dansk Transport og Logistik, De Samvirkende Købmænd og Dansk Byggeri opfordrer nu til at fristen for elektronisk fakturering flyttes til 1. juli, skriver Berlingske Tidende.

»Set i lyset af den meget sene informationskampagne over for virksomhederne, er der meget stor usikkerhed om, hvorvidt de er i stand til at overholde tidsfristen. I HTS har vi samtidig indtryk af, at mange virksomheder fortsat ikke er bevidste om, hvad der kræves af dem inden 1. februar,« skriver Lars Krobæk, administrerende direktør i HTS, i et brev til Thor Pedersen ifølge Berlingske Tidende.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

    Sydjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S