iPad-had har fået Engadget til at droppe læserkommentarer

Omtale af Apples iPad fik Engadgets læsere til at se rødt.

Sitet Engadget har nu taget konsekvensen af mere og mere afstumpede kommentarer fra en lille del af deres læsere.

"Hej folkens, vi ved, at i kan lide at have det sjovt, sige jeres mening og skændes om jeres favorit gadgets, men over de seneste dage er tonen i kommentarerne gået over gevind. Det som normalt er et intenst, men sjovt, miljø for læsere og redaktører er blevet ondt, grimt, meningsløst, og direkte truende i nogle situationer. Det er uacceptabelt. Nogle af jer der ude i verden af anonym selvhævdelse har fået det indtryk, at i styrer sitet, hvilket ikke er tilfældet," skriver Engadget.

Ifølge læsere på sitet Digg, så skyldes den ophedede debat, at Engadgets læsere mente, at Engadget skrev for meget om Apples iPad, og at omtalen var mere positiv, end læserne fandt berettiget.

Anonyme læserkommentarer har længe været debatteret på nettet. Fremtrædende internet-tænkere har flere gange formuleret kodeks for opførsel på nettet. Men på de fleste sites vedbliver der at være en minoritet der ikke opfører sig i overensstemmelse med almindelige sociale konventioner.

Neteksperten Anna Ebbesen, der er rådgiver på netbureauet Advice Digital, har tidligere peget på, at de værste elementer i anonyme debatter ofte er folk, der føler de står uden for samfundet.

»Vi er nået til et nyt trin i nettets historie. Først udviklede man en kultur, hvor mange havde lyst til at give deres besyv med på nettet. Nu er vi kommet til næste trin: Hvordan sikrer vi, at folk har adgang, og at man får en kvalificeret debat. Folk vil begynde at forstå, at de ikke skal skrive noget på nettet, som de ikke vil have stående på deres T-shirt. Men der vil stadig være masser af indlæg, der bliver brugt som en ventil af folk, som føler, at de står uden for samfundet,« sagde Anna Ebbesen til Berlingske Tidende sidste år.

Engadget oplyser, at man vil åbne for kommentarer på et senere tidspunkt.

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil