Pointshop.dk anklages for luskede forretningsbetingelser

Forbrugerprogrammet Kontant rammer ved siden af, mener hjemmesiden.

Brugere bliver vildledt og snydt for penge. Sådan lød anklagerne mod Pointshop.dk i aftes i tv-programmet Kontant.

Ifølge forbrugerprogrammet er både Forbrugerrådet, Forbrugerombudsmanden og en masse kunder sure over Pointshop.dk's markedsføringsmetoder.

Men direktør for Pointshop.dk Magnus Kjøller afviser de fleste anklager og kalder programmet for en ufrivillig og ufortjent tur i mediemøllen.
Det kan man blandt andet læse på en nyoprettet underside, der er et modsvar til kritikken, som bliver rejst i forbrugerprogrammet.

Det er ikke os

Pointshop.dk skal brugerne svare på spørgeskemaer eller kigge på reklamer. Brugerne kompenseres med points for deres tid og ulejlighed. Pointene kan veksles til produkter.

De sure kunder, som kontaktede Kontant, er forargede over, at de er blevet lokket til at bruge Pointshop.dk via lukrative annoncer, der blandt andet lover, at de nye kunder får en mobiltelefon for deres udvidet-medlemskab. En mobiltelefon de aldrig har fået.

Hos Pointshop.dk forsvarer firmaet sig med, at leverandøren af mobiltelefoner gik konkurs, og at nogle brugere derfor har fået deres telefoner med meget forsinkelse.

Andre brugere kritiserer, at det fremgår i reklamer, at man få telefonen gratis, og at oplysninger om vip-medlemskab og betalinger på 270 kroner om måneden er gemt langt væk. Men påstanden om gratis telefoner er ikke afsendt af Pointshop.dk, hævder direktør Magnus Kjøller.

"Måden vi og mange andre internetvirksomheder kører vores reklame på, er ved at lægge vores annoncer ud på en slags "markedsplads" for webmasters. Her kan de vælge at køre vores reklamer, og så får de en kontant afregning for hver kunde de henviser...Derfor oplever vi at nogen vælger at skrive "at man har vundet", fordi det naturligvis skaber større interesse. Det er selvfølgelig enormt skadeligt for os, og vi retter altid henvendelse (og afbryder samarbejder) til dem der skriver disse tekster," skriver direktøren på hjemmesiden.

Der er kun 0,08 procent sure kunder

Direktør Magnus Kjøller erkender, at der er nogle problemer i Pointshops koncept. Han vil nu gøre nogle af betingelserne mere tydelige og tilbagebetale penge til folk, der uforvarende har tilmeldt sig VIP-medlemskab og månedlige betalinger. Men grundlæggende føler han, at Kontant skyder forbi målet.

"En vigtig pointe at understrege er, at der er enormt mange mennesker, der har prøvet vores VIP-medlemskab og er glade for det! Samler man Kontants og Forbrugerombudsmandens klager, så udgør de mindre end 0,08 procent af vores betalende VIP-medlemmer," argumenterer han i sin forsvarstale på Pointshop.dk

Det har i dag ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra Pointshop.dk.

Hos Forbrugerrådet holder man ikke kritikken tilbage.

"Udadtil ser det meget tilforladeligt ud, og det ser ud til, at man kan vinde en masse, men bagsiden af medaljen er jo, at de forlænger automatisk ens abonnement, uden man er klar over det. Det kan godt være, det står et eller andet sted inde på hjemmesiden, men så står det meget småt. Sådan indgår man altså ikke en aftale med en forbruger. Det skal helt "up front", så forbrugeren ved, hvad det drejer sig om," siger Annette Høirup, jurist fra Forbrugerrådet til Kontant.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car