Både på dagen og dagen efter bestornmede internet-brugerne de danske netportaler for at følge med i det royale bryllup. Således melder et af landets største online-medier om meget nye rekorder på grund af den kongelige sammensmeltning.
»Allerede torsdag slog vi den hidtidige site-rekord som var sat ved Anna Linds død. Fredag slog vi så rekorden igen med flere længer og havde 3,5 gange flere sidefremvisninger end på en normal fredag,« forklarer Nyhedsredaktør Marianne Fajstrup fra Berlingske Tidendes Netredaktion til IT-avisen ComON.
Lørdag fortsatte den store interesse. Der var lidt færre besøg end på selve bryllupsdagen, men til gengæld var det mere end en femdobling af det gennemsnitlige besøgstal på en lørdag, da weekenden plejer at være stille, forklarer Marianne Fajstrup.
Den store trafikstigning er i høj grad drevet af ønsket om at se billeder fra brylluppet.
»Det hele er drevet af billeder, som normalt udgør 25 procent af sitets sidefremvisninger. Under brylluppet har billederne trukket over 70 procent af trafikken - men vi har også lagt mange på,« siger Marianne Fajstrup.
Dermed indfriede brugerne af Berlingske.dk de forventninger, som online-redaktørerne fra både Jyllands-Postensen og Ekstra Bladet luftede i IT-avisen ComON i sidste uge:
»Det er alle udenoms-tingene, vi som netmedier kan bidrage med. Eksempelvis gallerier med kjolerne og videoklip af de væsentlige begivenheder, som de særligt interesserede kan se - eller gense - om aftenen og i dagene efter,« forklarede Erling Tind Larsen, redaktionschef på Ekstra Bladet Internet i sidste uge.
Fremgangen i Berlingske.dks besøgstal i bryllupsugen:
Mandag - 115%
Tirsdag - 115%
Onsdag - 196%
Torsdag - 243%
Fredag - 353%
Lørdag - 551%
Søndag - 389%