Betalings-revolution på vej i toget

Succesfulde prøveperioder betyder, at DSB arbejder videre med digitale billetter og klippekort. Næste skridt er mobile månedskort til busser og tog.

Prøveperioder på Sjælland viser, at danskerne i den grad er klar til at betale med mobiltelefonen.

Hos Movia er over 25 procent af enkeltbilletterne sms-billetter. Og senest har hovedstadens trafikselskaber afprøvet digitale sms-klippekort, hvor man opnår de samme mængderabatter, som man gør ved at købe klippekort på papir. Testperioden slutter først i morgen, men succes er ikke til at tage fejl af.

Det er for tidligt at afsløre salgstal, og salgsdirektøren tør heller ikke tale for partnerne i Movia og Metroselskabet, men:

”Med den opbakning, som produktet har fået, så har vi i S-tog bestemt lyst til at prøve igen. Folk har taget meget positiv i mod det,” siger salgsdirektør Niklas Marschall. han kan desuden glæde sig over, at kontrollørerne har fået lettere ved at tjekke de digitale billetter, så snyd bliver vanskelige.

Farvel til månedskort

Og med den store succes for sms-billetter og sms-klippekort er det oplagt at fortsætte evolutionen med digitalisering af månedskort.

Om få måneder bliver også månedskort gjort digitale.

I første omgang er det kun de såkaldte erhvervskort, som arbejdsgivere administrerer og betaler for deres ansatte, der kan erstattes af en mobiltelefon. Det kommer teknisk til at fungere på den måde, at ejermanden løbende får en sms, så han har gyldig rejsehjemmel, så længe der bliver betalt for månedskortet. Men et sms-månedskort er langt fra det sidste på trafikselskabernes to do-liste.

”Det bliver også snart muligt at forkøbe sms-billetter. Når man er inde på Rejseplanen, vil der være mulighed for at bestille en rejse og få billetten sendt som sms på et senere tidspunkt,” forklarer Niklas Marschall.

"Der er jo én overvejende årsag til, at de her tjenester bliver så populære, og det er convenience. Hvis de digitale tjenester gør det nemmere, så bliver de brugt."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S