AOK-boss: Internetsucces kræver godt købmandsskab

Internettjennesten AOK's tur fra dotcom-fantasi til overskudsforretning skyldes en stram styring af omkostningerne og massivt fokus på kærneproduktet. I fremtiden skal selskabet tjene penge på to spritnye aftaler om at levere indhold til mobiltjenester og trykte magasiner.

»Der er kun en vej til overskud for internettjenesterne. Det er godt gammeldags købmandsskab.«
Sådan lyder meldingen fra administerende direktør Nicolai Hæggelin fra internettjennesten Alt om København, når han beskriver den aktuelle status for by-guiden AOK.

I 1998 blev guiden sat i søen som et vaskeægte dotcom-projekt med lasten fyldt med ansatte og ambitiøse ideer. Fem år senere er to-tredjedele af de ansatte kastet over bord, og langt størstedelen af ideerne slået ihjel. Til gengæld giver guiden nu overskud.

»Det handler om at være fokuseret på det, som man er god til, og så lade andre om det andet. Det er en af de lektier, vi har lært på den hårde måde,« forklarer Nicolai Hæggelin, der står i spidsen for et selskab, som nåede at brænde 35 millioner kroner af inden, der begyndte at komme flere checks end regninger ind ad brevsprækken.

Alt andet om København blev skåret fra
Da Alt om København blev grundlagt var guiden kendetegnet ved ordet »Alt«. Der var omtaler og links til advokater, revisorer, frisører, cafeer, sportsklubber og så videre. Nu er konsekvensen af den udeblivende succes taget, og dækningsområdet er skåret ind til benet. Guidens folk gik besøgstallet grundigt efter i sømmene og droppede de mindst besøgte områder. Derfor er fokus nu rettet skarpt ind på mad, natteliv, shopping, film og forlystelser. Det har kostet en række ansatte jobbet, men det var uundgåeligt, hvis tjenesten skulle overleve, vurderer Hæggelin.

»Vi har skåret vores indhold ind til det, som kun er strengt nødvendigt. Der er grænser for hvor mange websites, folk kan huske i hovedet, og derfor er det ikke muligt at tjene penge på, at ville konkurrere med alle. Man skal have et klart fokus-område, og så forsøge at skabe så meget kommercielt afkast som muligt på det,« forklarer Hæggelin.

Sammen med det skærpede fokus blev indsatsen for at sælge selskabets indhold styrket. Blandt andet indgik AOK en aftale med Berlingske-søsteren, gratisavisen Urban, som nu har købt sig til flere siders ugentligt redaktionelt stof fra Københavnerguiden. Den sti vil AOK nu forfølge yderligere, og således har Nicolai Hæggelin netop indgået leveringsafteler med et trykt magasin og en udbyder af indhold til mobiltelefoner. Aftalerne er dog så nye, at han ikke vil offentliggøre navnene endnu.

»Sammen med den hårde omkostningsstyring, er leveringsaftalerne en af forklaringerne på vores overskud. Vi har dog også være tilsmilet af den længe ventede fremgang på internet-annoncemarkedet,« slutter Nicolai Hæggelin.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere