eBay idømt kæmpebøde for kopi-salg

eBay skal passe bedre på, hvilke varer de lægger site til. Salg af kopi-produkter i Frankrig har netop kostet firmaet en bøde på svimlende 300.000.000 kroner.

ComON skrev i starten af juni om flere franske selskaber, der krævede gigant-erstatninger fra eBay, fordi online-auktionshuset har solgt kopiprodukter af populære mærkevarer.

Nu er eBay i Frankrig ved fransk ret blevet idømt en betragtelig bøde på 40 millioner euro (næsten 300 millioner kroner) for ikke at gøre nok for at forhindre denne handel.

Det er forretningsgruppen LVMH, der blandt inkluderer luksusmærkerne Louis Vuitton, Christian Dior og Givenchy, der står bag søgsmålet.

Også parfumemærkerne Dior, Guerlain, Kenzo and Givenchy sagsøgte eBay for 'ulovlig' handel med de dyre dråber - hvilket fik den franske ret til at fradømme auktionshuset retten til i fremtiden at handle med parfume fra de fire fremtrædende producenter.

I en officiel udtalelse fra eBay oplyser firmaet, at man vil anke sagens udfald og hævder i øvrigt, at LVMH gruppen med søgsmålet "forsøger at beskytte ikke-konkurrencedygtige kommercielle metoder på forbrugernes bekostning".

LVMH's talsmand Pierre Godet hilser dommen velkommen og forsvarer den med, at den "forsvarer LVMH's varemærker og anerkender dem som en vigtig del af den franske kulturarv".

For en lille måneds tid siden blev fransk eBay og en kvinde i fælleskab idømt en bøde på 20.000 euro for at sælge to falske Hermes tasker.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S