TDC tvinger kunder til højere båndbredde

Det betyder prisstigninger for kunderne på op til ni procent, når TDC nedlægger alle 256 Kbit og 1 Mbit-opkoblinger og afløser dem med henholdsvis 512 Kbit og 2 Mbit.

TDC nedlægger nu samtlige 1 Mbit-forbindelser og flytter kunderne over på en 2 Mbit-forbindelse. Samtidig stiger prisen fra 520 kroner om måneden ekskl. moms til 565 kroner.

Også den mest udbredte bredbåndsopkobling hos private bliver nedlagt. 256 Kbit-forbindelserne erstattes nu af 512 Kbit-opkoblinger - med en månedlig prisstigning fra 349 kroner inkl. moms til 359 kroner inkl. moms.

Prisstigninger på 10-45 kroner om måneden virker måske ikke umiddelbart af så meget, men eksempelvis i forbindelse med medarbejderbredbånd kan det hurtigt løbe op. Har en virksomhed 25 ansatte, som har adgang til internettet hjemmefra via en firmabetalt opkobling, bliver den samlede stigning 250-1.125 kroner om måneden. Svarende til 3.000-13.500 kroner årligt.

»2 Mbit-forbindelser har mange private og virksomheder slet ikke noget at bruge til, som udbuddet ser ud lige nu. De, der i dag kører på 1 Mbit, gør det, fordi det typisk dækker deres behov - for eksempel i forbindelse med hjemmearbejdspladser, hvor man normalt kobler op til administrative systemer,« siger teleanalytiker Torben Rune til Dagbladet Børsen.

Også Forbrugerrådet er utilfredse med TDC's prisstigninger.

»Jeg synes, at TDC i stedet skulle garantere brugerne, at de altid får den båndbredde, som de betaler for. Men det gør TDC ikke,« siger telepolitisk medarbejder, Anders Hjorth Jensen til avisen.

Ifølge TDC skyldes tvangsopgraderingerne at man vil forenkle sit produkt-sortiment, samt give danskerne større båndbredder, så det bliver muligt fremover at sælge mere krævende bredbåndstjenester som eksempelvis Video on Demand.

TDC sidder i dag på 80 procent af bredbåndsmarkedet.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S