Artikel top billede

Derfor dropper dansk spil-succes sine investorer

"De klogeste penge er vores egne."

(Opdateret 12/9) Der er gode grunde til, at de to Playdead-stiftere Dino Patti og Arnt Jensen nu har købt sig fri af de venturefirmaer, som investerede i dem i for to år siden.

Læs også: Vild dansk spil-succes tjente sig selv hjem på tre uger

En af de gode grunde er, at venturefirmaerne er danske.

Den danske venturebranche er for nylig blevet kritiseret for at lide af så store mangler, at branchen reelt er ligegyldig.
Venturefondene mangler kort sagt det, der skal til, for at hjælpe en ung startup-virksomhed med ambitioner om at nå verdensklassen.

De ambitioner har Playdead. Og målt på den enorme succes med firmaets første satsning, spillet Limbo, har Dino Patti og Arnt Jensen mere end de fleste andre noget at have ambitionerne i.
Derfor er stifterne godt tilfredse med, at indtjeningen på Limbo i løbet af det første år gjorde dem i stand til at købe sig ud af Vækstfonden og venturefonden FAHU.

(Opdatering:
 I modsætning til det tidligere oplyste er venturefonden CAT Science stadig investor i Playdead.)  

"Det var vigtigt for os at gøre det. Vi var ikke tilfredse med det set-up, vi havde," forklarer Dino Patti.

Baggrunden for det usædvanlige skridt skal ses i lys af den kritik, som blandt andre Morten Lund og Zendesk-bossen Mikkel Svane har rejst af det danske venture-system - ikke mindst i ComON.
Kritikken går især på, at det danske venturemiljø ikke har hverken viden eller interesse - og slet ikke penge -  nok til at føre et nyt lovende it-firma ud i den store verden.

"Jeg kan helt sikkert nikke genkendende til kritikken fra Morten Lund. Der mangler kloge penge i Danmark. Når vi er i udlandet, er situationen en helt anden - der er folk mere visionære og mange ved, hvad der rykker," siger Dino Patti.

Han mener, at venture-folk i Danmark generelt sidder for tilbagelænet og venter på, at der kommer nye spændende firmaer med en god ide.
"Der er simpelthen ikke så mange visionære investorer herhjemme", siger han.

I stedet for at tage kampen om med det tunge danske venture system eller alternativt prøve lykken i Silicon Valley, valgte makkerparret bag Playdead at stå for al ting selv.

"Vi håber at køre det hele vejen selv. Jeg laver ikke andet end at tænke på min virksomhed hver dag. Så jeg har lidt svært ved at arbejde med folk, der kun gør det hver anden måned," siger Dino Patti.

Men mange investorer står vel trods alt i kø for at sætte penge i Playdead nu hvor I har oplevet tidlig succes?

"Ja det oplever vi nu. Men vi har modstået fristelserne (om at modtage penge, red) fordi det er vigtigt, at få rigtigt kloge penge ind", siger Playdead-stifteren med henvisning til de investorer, der har dygtighed og erfaring nok til at få en forretning til at ekspandere stort.

Da det ikke er lykkedes at finde den slags herhjemme,   håber Dino Patti og Arnt Jensen, at kunne gøre det kunststykke, at være deres egne investorer:

"De klogeste penge i den her situation er de penge, vi selv kommer med," siger Dino Patti.

Playdead er godt i gang med sin næste store produktion, men selvom firmaet håber at flytte fra trange lokaler i midtbyen, er der ingen planer om at forlade Danmark.

"Vi bliver i Danmark - ind til viderere," lyder det fra bagmanden og direktøren for det succesfulde spil-startup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere