Derfor dropper dansk spil-succes sine investorer

"De klogeste penge er vores egne."

Artikel top billede

(Opdateret 12/9) Der er gode grunde til, at de to Playdead-stiftere Dino Patti og Arnt Jensen nu har købt sig fri af de venturefirmaer, som investerede i dem i for to år siden.

Læs også: Vild dansk spil-succes tjente sig selv hjem på tre uger

En af de gode grunde er, at venturefirmaerne er danske.

Den danske venturebranche er for nylig blevet kritiseret for at lide af så store mangler, at branchen reelt er ligegyldig.
Venturefondene mangler kort sagt det, der skal til, for at hjælpe en ung startup-virksomhed med ambitioner om at nå verdensklassen.

De ambitioner har Playdead. Og målt på den enorme succes med firmaets første satsning, spillet Limbo, har Dino Patti og Arnt Jensen mere end de fleste andre noget at have ambitionerne i.
Derfor er stifterne godt tilfredse med, at indtjeningen på Limbo i løbet af det første år gjorde dem i stand til at købe sig ud af Vækstfonden og venturefonden FAHU.

(Opdatering:
 I modsætning til det tidligere oplyste er venturefonden CAT Science stadig investor i Playdead.)  

"Det var vigtigt for os at gøre det. Vi var ikke tilfredse med det set-up, vi havde," forklarer Dino Patti.

Baggrunden for det usædvanlige skridt skal ses i lys af den kritik, som blandt andre Morten Lund og Zendesk-bossen Mikkel Svane har rejst af det danske venture-system - ikke mindst i ComON.
Kritikken går især på, at det danske venturemiljø ikke har hverken viden eller interesse - og slet ikke penge -  nok til at føre et nyt lovende it-firma ud i den store verden.

"Jeg kan helt sikkert nikke genkendende til kritikken fra Morten Lund. Der mangler kloge penge i Danmark. Når vi er i udlandet, er situationen en helt anden - der er folk mere visionære og mange ved, hvad der rykker," siger Dino Patti.

Han mener, at venture-folk i Danmark generelt sidder for tilbagelænet og venter på, at der kommer nye spændende firmaer med en god ide.
"Der er simpelthen ikke så mange visionære investorer herhjemme", siger han.

I stedet for at tage kampen om med det tunge danske venture system eller alternativt prøve lykken i Silicon Valley, valgte makkerparret bag Playdead at stå for al ting selv.

"Vi håber at køre det hele vejen selv. Jeg laver ikke andet end at tænke på min virksomhed hver dag. Så jeg har lidt svært ved at arbejde med folk, der kun gør det hver anden måned," siger Dino Patti.

Men mange investorer står vel trods alt i kø for at sætte penge i Playdead nu hvor I har oplevet tidlig succes?

"Ja det oplever vi nu. Men vi har modstået fristelserne (om at modtage penge, red) fordi det er vigtigt, at få rigtigt kloge penge ind", siger Playdead-stifteren med henvisning til de investorer, der har dygtighed og erfaring nok til at få en forretning til at ekspandere stort.

Da det ikke er lykkedes at finde den slags herhjemme,   håber Dino Patti og Arnt Jensen, at kunne gøre det kunststykke, at være deres egne investorer:

"De klogeste penge i den her situation er de penge, vi selv kommer med," siger Dino Patti.

Playdead er godt i gang med sin næste store produktion, men selvom firmaet håber at flytte fra trange lokaler i midtbyen, er der ingen planer om at forlade Danmark.

"Vi bliver i Danmark - ind til viderere," lyder det fra bagmanden og direktøren for det succesfulde spil-startup.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly