Foto: Mikael Rieck

Engagér kunden med hud og hår

Top 100 2011 At engagere kunderne fuldt og helt på alle digitale kanaler er idéen med en Customer Engagement Platform. Relevant kommunikation med kunderne på enhver teknologisk facon er budskabet fra årets samlede vinder, Sitecore.

For årets samlede vinder af Top 100 handler hverdagen om hjemmesider, og når Sitecore står bag, er der ikke tale om statiske websites, der sættes op på en formiddag.

Næh, så er der i højere grad tale om store såkaldt forretningskritiske sager til virksomheder som Lego og TDC og kommuner som Århus og Frederiksberg.

Også i udlandet færdes Sitecore hjemmevant. Mere end 90 procent af omsætningen kommer fra udenlandske kunder i mere end 40 lande fordelt på tre kontinenter.

I dag er en hjemmeside på internettet indgangen til en omfattende kommunikation mellem virksomheder og kunder. Faktisk får Sitecores løsninger fra flere sider æren for på det nærmeste at have redefineret nettet og måden, vi bruger det på.

"For erhvervslivet handler internettet i bund og grund om, at en virksomhed eller offentlig institution skal kunne kommunikere med kunderne på den bedste og mest relevante måde."

Sådan beskriver Sitecores medstifter og administrerende direktør Michael Seifert ganske kort baggrunden for selskabets succes.

Og en succes er Sitecore. Ikke mindst i Top 100-sammenhæng, hvor selskabet brillerer med en samlet Sovereignscore på 51, hvilket er enestående godt. I nyere tid er der ikke nogle Top 100-deltagere, som har været bare i nærheden af en så lav score.

Nummer to på listen, e-Boks, har således en Sovereign-score på 105.

Seifert er overbevist om, at vi befinder os i en meget dramatisk overgangsfase fra det, vi i dag kender som CMS (content management system), til en såkaldt customer engagement platform, som i langt højere grad gør kommunikationen mellem virksomhed og kunde mere omfattende og interaktiv, og vil foregå på langt flere digitale platforme.

"Den overgangsfase gælder både branchen og markedet. CMS var oprindelig et værktøj til redigering af websites, dengang de ikke var andet end et visitkort på nettet. Man kan sige, at CMS er en form for paraplybegreb, som dækker både web content management og enterprise content management," siger Michael Seifert.

"Begrebet er af teknisk oprindelse, hvor tanken er, at én CMS-platform kan styre alt indhold, uanset om det er et internt juridisk dokument eller indhold til for eksempel en e-Shop. Men internettet og web har udviklet sig dramatisk de seneste par år. Nu er der mobile web, sociale medier, e-mails, mobile apps, websites, SMS og QR-koder på plakater rundt om i byen (barcodes, man kan ‘læse' med sin smartphone, red.) og adaptive print.

Det kræver meget mere og meget andet, end et CMS for at kunne styre sin kundekommunikation på det nye internet. Det siger næsten sig selv, at et værktøj, der er velegnet til at styre dine interne juridiske dokumenter, måske ikke er et specielt godt valg, når du skal iscenesætte kommunikationen med dine kunder," siger Michael Seifert.

Adaptive print gør det muligt at fremstille tryksager og brochurer, der er fuldt personaliserede og tilpassede til modtageren, hvad enten de leveres som tryksager med posten eller som digitale brochurer over nettet. Selv når modtageren er anonym og downloader en brochure på nettet, kan brochuren indeholde en høj grad af personalisering.

Tryksagerne er knyttet til den digitale verden via QR-koder. Sitecore opkøbte i juni 2011 Pectora, en hollandsk virksomhed og Sitecore-partner, der havde udviklet denne teknologi, og produktet lanceres som Sitecores Adaptive Print Studio med fuld integration til Adobe-produkter som Creative Suite.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere






Premium
Overblik: DXC Technology og Netcompany stormer frem som offentlig it-leverandør - Atea og Conscia taber terræn
Det offentlige Danmark bruger hvert år milliarder af kroner på it-indkøb. I løbet af 2019 tog DXC Technology og Netcompany store indhug i de offentlige it-budgetter - samtidig rykkede Atea og Conscia baglæns. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Tre trin for at få succes med dit Machine Learning-projekt
At have succes med digital transformation gennem implementering af kunstig intelligens — og Machine Learning specifikt – afhænger i vid udstrækning af korrekt planlægning og rettidig styring af forventninger. Fejl, der foretages på ledelsesniveau, kan føre til alvorlige konsekvenser. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du effektivt kan organisere ML-udvikling og undgå de mest almindelige faldgruber. Whitepaperet er skrevet af WaveAccess, der har over 19 års erfaring inden for softwareudvikling, 5+ års erfaring med ML- og AI-projektudvikling og en portefølje på 20+ relaterede projekter inden for forskellige brancher.