Foto: Mikael Rieck

Engagér kunden med hud og hår

Top 100 2011 At engagere kunderne fuldt og helt på alle digitale kanaler er idéen med en Customer Engagement Platform. Relevant kommunikation med kunderne på enhver teknologisk facon er budskabet fra årets samlede vinder, Sitecore.

For årets samlede vinder af Top 100 handler hverdagen om hjemmesider, og når Sitecore står bag, er der ikke tale om statiske websites, der sættes op på en formiddag.

Næh, så er der i højere grad tale om store såkaldt forretningskritiske sager til virksomheder som Lego og TDC og kommuner som Århus og Frederiksberg.

Også i udlandet færdes Sitecore hjemmevant. Mere end 90 procent af omsætningen kommer fra udenlandske kunder i mere end 40 lande fordelt på tre kontinenter.

I dag er en hjemmeside på internettet indgangen til en omfattende kommunikation mellem virksomheder og kunder. Faktisk får Sitecores løsninger fra flere sider æren for på det nærmeste at have redefineret nettet og måden, vi bruger det på.

"For erhvervslivet handler internettet i bund og grund om, at en virksomhed eller offentlig institution skal kunne kommunikere med kunderne på den bedste og mest relevante måde."

Sådan beskriver Sitecores medstifter og administrerende direktør Michael Seifert ganske kort baggrunden for selskabets succes.

Og en succes er Sitecore. Ikke mindst i Top 100-sammenhæng, hvor selskabet brillerer med en samlet Sovereignscore på 51, hvilket er enestående godt. I nyere tid er der ikke nogle Top 100-deltagere, som har været bare i nærheden af en så lav score.

Nummer to på listen, e-Boks, har således en Sovereign-score på 105.

Seifert er overbevist om, at vi befinder os i en meget dramatisk overgangsfase fra det, vi i dag kender som CMS (content management system), til en såkaldt customer engagement platform, som i langt højere grad gør kommunikationen mellem virksomhed og kunde mere omfattende og interaktiv, og vil foregå på langt flere digitale platforme.

"Den overgangsfase gælder både branchen og markedet. CMS var oprindelig et værktøj til redigering af websites, dengang de ikke var andet end et visitkort på nettet. Man kan sige, at CMS er en form for paraplybegreb, som dækker både web content management og enterprise content management," siger Michael Seifert.

"Begrebet er af teknisk oprindelse, hvor tanken er, at én CMS-platform kan styre alt indhold, uanset om det er et internt juridisk dokument eller indhold til for eksempel en e-Shop. Men internettet og web har udviklet sig dramatisk de seneste par år. Nu er der mobile web, sociale medier, e-mails, mobile apps, websites, SMS og QR-koder på plakater rundt om i byen (barcodes, man kan ‘læse' med sin smartphone, red.) og adaptive print.

Det kræver meget mere og meget andet, end et CMS for at kunne styre sin kundekommunikation på det nye internet. Det siger næsten sig selv, at et værktøj, der er velegnet til at styre dine interne juridiske dokumenter, måske ikke er et specielt godt valg, når du skal iscenesætte kommunikationen med dine kunder," siger Michael Seifert.

Adaptive print gør det muligt at fremstille tryksager og brochurer, der er fuldt personaliserede og tilpassede til modtageren, hvad enten de leveres som tryksager med posten eller som digitale brochurer over nettet. Selv når modtageren er anonym og downloader en brochure på nettet, kan brochuren indeholde en høj grad af personalisering.

Tryksagerne er knyttet til den digitale verden via QR-koder. Sitecore opkøbte i juni 2011 Pectora, en hollandsk virksomhed og Sitecore-partner, der havde udviklet denne teknologi, og produktet lanceres som Sitecores Adaptive Print Studio med fuld integration til Adobe-produkter som Creative Suite.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
SKI stadfæster afgørelse: Atea må fortsat deltage i offentlige udbud
I 2018 fik Atea lov til at byde med på offentlige udbud trods den store bestikkelsessag. Nu fastholder SKI og Økonomistyrelsen den afgørelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Det skal dit endpoint detection and response-system kunne
EDR, eller endpoint detection and response, lovede egentlig bedre it-sikkerhed og bedre overblik. Men resultaterne er ikke helt overbevisende. I dette whitepaper kan du læse om nogle af begrundelserne for, at traditionel EDR kan drille – blandt andet et systemerne kæmper med manglende integration af data fra andre kilder. Samtidig får du i dette whitepaper en checkliste for, hvad du kan forvente at dit endpoint detection and response-system skal kunne samt en række relevante use cases.