Microsofts Bill Gates satte tidligere på ugen yderligere strøm til sine planer om, at hjemmets underholdningsapparater fremover skal samles i et såkaldt mediecenter i stuen. Microsoft vil satse flere milliarder kroner på at udvikle den nye teknik, og det kan gå ud over traditionelle elektronikproducenter som B&O.
Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.
»Hvis du har en sådan server stående i dit hjem, skal du jo kun købe højttalere og fjernsyn,« siger aktieanalytiker Rune Møller fra Jyske Bank til Børsen.
Rune Møller frygter, at det vil gå ud over B&O. Selskabet er i forvejen presset af at flere og flere af konkurrenterne begynder at gå ind på selskabets enemærke: Lækkert design.
Ifølge Dagbladet Børsen vil Microsoft over de næste seks år bruge mere end 120 milliarder kroner på at vinde frem på det digitale mediemarked.
Den nye enhed, den såkaldte Media Center 2005, ventes ikke at komme til Danmark foreløbig.
Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.