Nyt dansk web-knudepunkt udfordrer DIX

Elselskaberne er klar med et alternativ til Dansk Internet Exchange Point.

Artikel top billede

Dansk Internet Exchange Point - bedre kendt som DIX - har fået en konkurrent.

Det er Nianet, der er ejet af 14 danske elselskaber, der  etablere et alternativ, som får navnet EnergIX.

”Nianet har i forvejen åbnet for at vores ejere, elselskaberne, kan udveksle data på tværs af netværk. Det er i praksis blot denne mulighed, vi tilbyder alle andre udbydere – for vi kan se, at behovet er der. Vi har skabt en fleksibel løsning, hvor den fysiske afhængighed i Lyngby, kan skiftes ud med en virtuel opkobling. Det eneste, det kræver, er en opkobling til vores netværk. Dermed slipper udbyderne for, at have udstyr stående hos DTU – nu kan de enten bruge vores system, eller have deres udstyr stående hos dem selv. Dermed kommer udvekslingen af internettrafik til at foregå på et virtuelt knudepunkt, ” siger administrerende direktør Rasmus Helmich, Nianet.

De mulige kunder for EnergIX er de danske teleselskaber og internetudbydere. For at lokke dem til vil Niarnet satse på "teknologi, kvalitet, og sikkerhed", men i første omgang lader det til, at kunderne skal lokkes til med billige priser. Udveksling af trafik hos EnergIX koster 50 procent af prisen i dag.

DIX har i forvejen ikke monopol på udveksling af internet i trafik, så hos UNI-C, der huser DIX, vækker dagens nyhed ikke stor opstandelse.

”Det står jo en hver frit for at lave sine egne forbindelser, og det har mange også gjort i tidens løb. De fleste store teleseleskaber har allerede direkte forbindelser. Der er jo for eksempel ikke meget mening i, at to jyske selskaber skal sende deres trafik til Lyngby, når de udveksler trafik. Så ja, der er allerede masser af forbindelser, og man kan jo sige, at det er også med til at udelukke den tese, at nettet skulle gå i stå, hvis DIX'en falder ud, som vi ser historier om fra tid til anden,” siger teknisk direktør Ole Kjærgaard hos UNI-C til CRNs søstermedie ComON.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job