Telenor-bøde på 200.000 for ulovligt gebyr

Forbrugerombudsmanden har tildelt teleselskabet Telenor en bøde af de større for brud på markedsføringsloven.

Det koster dyrt for Telenor, at have  vildledt forbrugerne i en tilbudsavis og på internettet. Nu skal selskabet betale en bøde på 200.000 kroner, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Bøden på 200.000 kroner ligger i den høje ende i forhold til andre bøder for brud på markedsføringsloven.

Da Telenor sidste forår reklamerede for bredbånd på hjemmesiderne cybercity.dk og tele2.dk - der var ejet af det daværende Sonofon - informerede internetudbyderen ikke tydeligt nok om mindsteprisen, når kunden købte en computer sammen med et internetabonnement. Også i en hustandsomdelt tilbudsavis var der fejl.

Oprettelsesgebyr og forsendelsesgebyr fremgik ikke tydeligt nok i markedsføringen. Oplysningen om de to gebyrer fremgik i flere tilfælde ikke af hjemmesiderne, og i de tilfælde hvor mindsteudgiften rent faktisk blev oplyst, skete det i et pop up vindue.

Syv andre bredbåndsudbydere blev politianmeldt sammen med Telenor for knap halvandet år siden.

Efter politianmeldelsen gjorde Telenor A/S, der på det tidspunkt havde skiftet navn, Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at selskabet i en hustandsomdelt tilbudsavis ved en fejl ikke havde oplyst mindsteudgiften forbundet med at købe en Acer mini-pc med mobilt bredbånd tydeligt nok. Computeren var annonceret til 1 krone på forsiden af tilbudsavisen, og først på side 8 fremgik det, at mindsteprisen reelt var 2.996 kr. Det var også i strid med markedsføringsloven.

Politiet tildeler virksomheder bøder for overtrædelse af markedsføringsloven efter begæring fra Forbrugerombudsmanden. Bøden skifter størrelse, alt efter vurderet kommerciel værdi af den vildledende markedsføring. 

Forbrugerombudsmanden tog det som en formildende omstændighed, at Telenors datterselskaber ophørte med markedsføringen på hjemmesiderne efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, og at Telenor A/S har medvirket til efterforskningen af sagen. Desuden får Telenor ros for at have stoppet uddelingen af en del af tilbudsaviserne, så en del ikke nåede frem til forbrugerne.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job