117 millioner kroner før skat står der på bundlinen hos Elgiganten i selskabets netop offentliggjorte regnskab for 1010/11. Overskuddet er genereret på baggrund af en omsætning på 3,4 milliarder kroner. Det er en omsætningsstigning på 16 procent i forhold til sidste års omsætning på 2,9 milliarder kroner.
Efter skat ender årets overskud på 88 millioner kroner mod sidste års overskud på 175 millioner kroner. Den store forskel skyldes at Elgiganten sidste år udnyttede et skattemæssigt underskud, der pumpede efterskat-overskuddet op med 64 millioner kroner.
Det gode resultat i det seneste regnskab tilskriver Elgigantens direktør Jesper Boysen blandt andet et kraftigt fokus på Elgigantens hjemmeside, som i dag står for mere end ti procent af selskabets omsætning.
»Man kan næppe kalde os et selskab i krise. Det er gået hamrende godt for Elgiganten: Vi har næsten klaret at sænke vores omkostninger i samme takt, som marginerne er faldet,« siger Jesper Boysen, der uden at skamme sig kalder Elgiganten for en velsmurt maskine.
Overskuddet er dog ikke steget i samme takt, som omsætningen. Det indrømmer Jesper Boysen blankt.
»Vi har haft en væsentlig satsning på nettet. Det koster penge, og det er årsagen til, at vi ligger på niveau med sidste års overskud. Det viser, at vi er indstillet på at gøre de nødvendige tiltag, for at få den volumen vi ønsker os,« lyder det selvsikkert fra Jesper Boysen.
Elgiganten fortsætter ifølge Jesper Boysen kursen i det nye regnskabsår. Der er netop blevet åbnet en ny butik i Silkeborg. På torsdag åbner en ny butik i Viborg.
»Til november lukker vi vores butik i Aalborg for at åbne en helt ny lige ved siden af. Det bliver Jyllands største Elgiganten,« fortæller Jesper Boysen.
De største trusler i fremtidens marked ser Elgiganten ikke længere blandt de fysiske konkurrenter. Jesper Boysen er langt mere fokuseret på konkurrenterne på nettet, så det bliver også der, hvor Elgiganten fortsat vil gå målrettet efter vækst.
»Vi har en hjemmeside, der vækster kraftig, og vi er meget fokuserede på at gøre de rigtige ting og tiltag på nettet. Det har vi lagt en plan for. Vi ser det som vores opgave, at skabe samspil mellem nettet og de fysiske butikker. Man skal kunne komme i kontakt med os enten på nettet, i telefon eller i den fysiske butik. Det er helt sikkert en meget ambitiøs øvelse, som vi tror på kan lykkes for os,« siger Jesper Boysen.
Elgigantens direktør forventer, at omsætningen vil fortsætte med at stige, men at overskuddet i kroner næste år kommer til at ligge på niveau med i år.
»Vi har fortsat en satsning på nettet og det koster,« konstater Jesper Boysen.