Berlingske-stråmand tabte retten til ny radio-hjemmeside

Med en dykkerklub som stråmand forsøgte Berlingske at fravriste et godt domænenavn til sin nye radiokanal. Det mislykkedes.

Artikel top billede

Alt var planlagt til åbningen af den nye landssækkende radiostation Radio24syv i aftes. Men én ting manglede.

Berlingske havde håbet at lancere sin radiokanal på domænet 24syv.dk, men det er i forvejen registreret af et esbjergensisk reklamebureau. Derfor forsøgte Berlingske ved hjælp af en stråmand at købe domænet anonymt. Det kiksede, og det samme gjorde et forsøg på at klage sig til domænet i Klagenævnet for Domænenavne.
 
I stedet for det korte navn på sin hjemmeside måtte  radiokanalen derfor gå i luften med et lidt længere domænenavn:  www.radio24syv.dk

Ville betale 4.000 kroner

Berlingske havde ellers gjort et grundigt forarbejde for sikre sig www.24syv.dk.

Før nogen kendte til navnet på den nye radiokanal, blev designbureauet Kirk & Holm i Esbjerg kontaktet af en person, som ifølge esbjergenserne gav sig ud for at være medlem af en dykkerklub, der gerne ville have domænet 24syv.dk.

Han tilbyder at betale 4.000 kroner for domænet, og det laver parterne en aftale om. Men da det kort efter bliver officielt, at den nye radiokanal skal hedde Radio24syv, afblæser sælgeren i Esbjerg handlen.

Det er tydeligt, at designbureauet føler sig ført bag lyset af at have forhandlet med en tilsyneladende ukommerciel klub, som egentlig er sendt i byen af Berlingske, eller som i hvert fald havde en aftale om at sælge domænet videre til Berlingske for 4.000 kroner.

Stråmanden mener, at han indgik en bindende aftale om at købe domænet og vil derfor have klagenævnet til at tvinge handlen igennem. Men den beslutning ligger uden for Klagenævnet for Domænenavnes beføjelser.
Klagenævnet vil heller ikke fratage den nuværende registrant domænet, fordi klageren/stråmanden reelt ikke har nogen nytte eller ret til domænet, fordi han jo allerede har aftalt at sælge det videre til Berlingske.

Ikke afgjort endnu

Sagen er afgjort i domæneklagenævnet, men den er næppe slut endnu.

For det første kan Berlingske selv indlede en ny sag ved klagenævnet, hvor der kan være større tvivlsspørgsmål ved, hvem der reelt har mest nytte af domænenavnet.

Alternativt kan sagen om den gyldige eller ugyldige købsaftale behandles ved de almindelige domstole.

Ifølge ComONs oplysninger har de de to stridende parter netop fortsat det juridiske tovtrækkeri uden for domæneklagenævnet. De ønsker derfor ikke at udtale sig i sagen.

Læses lige nu

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Fagligt Fælles Forbund

    Konsulent til Medlemskontaktcenter

    Sydjylland

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil