McDonalds-kampagne kan fuppes med fløjt, klip og skæve fotografier

McDonalds er ovenud tilfreds med sin scanner-kampagne, selv om det er let at snyde sig til mønter.

Artikel top billede

McDonalds har sendt danskerne på digital skattejagt efter vituelle mønter, der kan veksles til gratis mad.

Men skattejægerne behøver ikke at anstrenge sig særligt for at lege med.
Det er nemlig yderst let at snyde systemet.

Systemet er et af de første af sin slags, hvor firmaer forsøger at udnytte smartphone-universet i stor stil og smelte online- og offline-livet sammen. Det er bygget op omkring QR-lignende koder, som skal findes i McDonald's reklamer i aviser og videoer. Dem skal man finde og scanne.

Men der gik ikke mange timer, før de første forsøg på at fuppe systemet dukkede op.

Det er for eksempel muligt at scanne den samme kode to gange ved at tage det første billede med telefonen på højkant og så dreje den 90 grader og tage et vertikalt billede.
Lydscanneren, der egentlig skal fodres med en korrekt McDonalds-lyd, kan fuppes til at udlevere en virtuel mønt, hvis man nynner eller mumler lidt i mikrofonen.

En hurtig udvikler har også lavet applikationen McFusk, der angiveligt kan skabe uendelige koder med et museklik, mens andre i bedste Jørgen Clevin-stil har klippet deres kodegenerator i papir.

Enkelte brugere samler og deler også koder, så man hurtigt kan samle dem sammen uden at trække i Indiana Jones-klunset og tage på opdagelse.

Over 150.000 coins hentet

Men de mange forsøg på at omgå systemet og snyde sig til et gratis mellemmåltid bliver begrænset af et dagligt loft på fire mønter per person.
Flere skriver på nettet, at de kan snyde begrænsningen ved at pille ved deres telefons DNS. Men det bekymrer ikke McDonalds, der i dag har travlt med at fejre titlen som landets bedste arbejdsplads.

"Der findes nogle sjove måder at lege med systemet på, og selvfølgelig følger vi lidt med i, hvad der bliver skrevet derude, men vi kan ikke se nogle uregelmæssigheder herfra," siger Sara Helweg-Larsen kommunikationsdirektør i McDonald's Danmark.

Over 50000 danskere har på en uge hentet en McDonald's-scanner til deres smartphone. De har tilsammen hentet 156.000 "coins", hvilket vil svare til tre per person. Så kommunikationsdirektøren mener ikke, at nogen har haft held til at malke systemet.

Omvendt kunne det tyde på, at burgerkæden helt bevidst har lavet kapagnen så let at manipulere med, at det ville være med til at skabe omtale.

"Nej, det har vi ikke. Men vi har ikke ønsket at gøre det teknisk svært at bruge appen. Det skal være så let som muligt, så vi kan nå ud til hele Danmark," siger Sara Helweg-Larsen.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil