Image 2011: René vil genrejse Inter-Data

Inter-Data har solgt sin brede distributionsforretning fra og fået et hak i tuden af forhandlerne. Nu vil direktør René Rasmussen rejse firmaet som nichespiller.

Artikel top billede

Det kommer ikke helt bag på René Rasmussen, at Inter-Data i år er faldet i Image-undersøgelsen. Hele 13 pladser dumper Silkeborg-distributøren ned ad listen til en 28. plads. Men det har sin forklaring, mener direktøren.

I sommer solgte Inter-Data sin brede distributionsforretning til EET for endelig at kunne koncentrere sig om den nicheforretning, som Inter-Datas fremtid skal bygge på. Det betyder samtidig, at Inter-Data fra at have op mod et par tusinde aktive kunder nu er nede på et par hundrede forhandlere. Inter-Data er dermed helt ude af den del af forretningen, som flest har kendt dem for.

Frasalget af, hvad René Rasmussen kalder, den ordinære distributionsforretning giver fremover Inter-Data et større fokus på den server-produktion, som firmaet har ti års erfaring med, og digital skiltning, som Inter-Data har beskæftiget sig med gennem de seneste fem år.

»Det er et strategisk frasalg, så vi kan fokusere mere på vores nicheforretning. Inter-Data A/S har i de seneste år haft stor succes inden for produktudvikling og produktion af skræddersyede servere, løsninger til digital skiltning samt specielle skræddersyede X-One PC-systemer. Vores succes på dette videntunge og mere niche- og projektorienterede forretningsområde skyldes primært den værdi, vi tilfører med vores kompetencer og knap 20 års erfaring med produktudvikling og produktion,« forklarer René Rasmussen.

I samme åndedrag indrømmer René Rasmussen, at hans og Inter-Datas fokus har været så målrettet mod den nye forretningsstrategi, at alle de gamle kunder måske ikke har fået den historie fortalt.

»Vi har været ekstremt dårlige til at kommunikere med markedet om, hvad vi har gjort i denne proces,« erkender han blankt og undskylder.

»Men vi var simpelthen ikke gode nok til den almindelige distribution. Der er en konsolideringsbølge i gang i alle sektorer. Enten melder man sig ind i det brede kapløb, eller også melder man sig ud og fokuserer på et bestemt forretningsben,« siger René Rasmussen.

Han lægger ikke skjul på, at det her handler om, at Inter-Data skal overleve. Og det kan Silkeborg-firmaet kun ved at fokusere på den forretning, der giver reel berettigelse i markedet, som René Rasmussen betegner det.

Tre lærestreger

I det billede af kanalen, som René Rasmussen ser, er der ikke længere plads til den type spiller, som Inter-Data var engang.

»Det brede distributionsben fyldte for meget i vores forretning og tog for meget fokus. Derfor var jeg nødt til at sige 'Vi kan ikke begge dele'. Finanskrisen har også gjort, at forhandlerne først køber, når de har solgt varen. Det har betydet ekstremt mange ekspeditioner og har pint forretningen. Det er EET med sit logistik-apparat meget bedre gearet til,« siger René Rasmussen.

Det er tydeligt, at René Rasmussen kun med vemod har sagt farvel til den gamle brede forretning med produktion af almindelige pc'er og bred distribution. Han bemærker, at han flere gange har forsøgt at genoplive den brede pc-produktion. Blandt andet har han tre gange forsøgt at få gang i produktion af bærbare.

»Men jeg skulle åbenbart tabe penge tre gange, før jeg lærte, at det ikke kunne lade sig gøre,« bemærker direktøren med et smil.

Ny sokkel

Med salget af distributionsforretningen har René Rasmussen derfor sagt eftertrykkeligt farvel til den fortid, der toppede, da Silkeborg-virksomheden var Nordens største pc-bygger og beskæftigede 70 mennesker.

»Vi har brug for færre hænder i dag. Vi er et lille eksklusivt team på omkring 15 medarbejdere. Nu skal vi kigge fremad. Der, hvor vi er nu, kan der nemt gå et år fra den første kundekontakt, til der er et salg. Det er en helt anden måde at arbejde på,« siger han.

Nu går René Rasmusen ud med langt færre, men tættere partnere og sælger det, han kalder special-løsninger med udgangspunkt i de kompetencer, som Inter-Data har inden for servere, specielle systemer og digital skiltning.

»Vi har en række partnere, der har specialiseret sig i at lave software til særlige sektorer. Vi skal sammen med de forhandlere bringe værdi til kæden. Alt går stadig gennem forhandlere, men det, vi gør nu, er at arbejde tættere sammen. Det skaber større gensidig loyalitet,« siger René Rasmussen.

Men det er også nu, at der skal fokuseres på den nye forretning, erkender direktøren. De sidste par år har nemlig ikke været gode ved Inter-Data.

»Man lærer ikke meget af succes, ud over at bruge flere penge. Samtidig får man som iværksætter en naiv tro på, at alt kan lykkes. Men de sidste fire år har jeg lært helt ufatteligt meget og har nu ryddet op, så jeg kan koncentrere mig om at skabe en ny succes,« siger René Rasmussen.

Han mener stadig, at han har et godt fundament at køre virksomheden videre på.

»Nu har jeg heldigvis altid haft en rigtig god egenkapital. Men spæklaget er blevet mindre, selvom jeg stadig har en soliditet på 30 procent. Så jeg tror på, at det kan lade sig gøre,« siger René Rasmussen og sætter trumf på:

»Jeg har den der ild i mig. Jeg har gjort det før, og jeg kan gøre det igen - men det bliver på en anden sokkel denne gang.«

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S