Image 2011: Jobs' stemme fra graven

Steve Jobs' død giver ekko i årets Image-undersøgelse, hvor kanalen viser sin respekt for et visionært teknologisk ikon - og for salgbarheden af de produkter, han stod bag.

Artikel top billede

Osama Bin Laden døde i foråret. Under stor medieopmærksomhed fortalte amerikanerne verden, hvordan de havde likvideret den personificerede ondskab, topterrorist nummer ét. Men historien, om at amerikanerne havde befriet verden for Osama Bin Laden, var ikke så god, at den kunne overtrumfe den spalteplads, som medierne brugte på et andet dødsfald. Steve Jobs' død var en langt større historie end Osama Bin Laden. I hvert fald i engelsktalende medier.

The Global Language Monitor laver hvert år en liste over top-emner, top-ord og top-navne i den engelsktalende verden. Med 30 procent flere omtaler end Osama bin Laden kom Steve Jobs ind som topnavnet i 2011 flankeret af emnet arabisk forår og ordet besættelse.

Årets Image-undersøgelse blev afviklet kort tid efter, at Steve Jobs' død var blevet annonceret, og Apple-ikonet blev hyldet i medierne som en moderne Leonardo da Vinci. Derfor var Steve Jobs naturligt nok top of mind, da forhandlerne satte sig ned og bedømte producenterne og distributørerne i undersøgelsen.

Som den eneste spiller i årets Image-undersøgelse kommer Apple ud med både flere førstepladser og flere sidstepladser. Populært sagt giver det et billede af, at forhandlerne ikke bryder sig ikke særligt meget om Apple, men de viser respekt for både Steve Jobs som visionær leder og for Apples produkter, fordi de sælger.

Et nødvendigt onde

Ifølge IFO-analytiker Palle Klinke Hansen, der står bag Image-undersøgelsen viser resultaterne også, hvor Apples styrker og måske især svagheder ligger. Palle Klinke Hansen kalder Apples profil i Image-undersøgelsen fuldstændig vanvittig.

»De er stærke på produktpaletten. Folk kommer i butikkerne og siger, at de vil have en iPhone, ligesom der er oprettet deciderede mac-butikker. Apple har det, man kan kalde en klar pull-strategi. De har produkter, som kunderne kommer og efterspørger. Men for forhandlerne er Apple det nødvendige onde. Det er historien om, at kunden har ret. For de tjener jo ikke noget på at sælge Apples produkter,« siger han.

Palle Klinke Hansen peger på, at tallene i undersøgelsen viser, at Apple ingenting gør for deres forhandlere.

»Og med Steve Jobs' død og den snak, der er kommet, om at produktudviklingen er gået i stå, så er det en kæmperisiko for Apple. Bare det, at den nye iPhone har skuffet lidt, viser allerede de første sprækker. Og hvis de næste produkter ikke lever op til de tårnhøje forventninger, så kan det hele kollapse,« mener analytikeren.

Hvis Apple-effekten stilner af, får producenten brug for forhandlerne, og så er det ikke godt, at de netop har stødt kanalen fra sig. Og her hjælper Steve Jobs ikke længere.

»Når man ser på, at Apple er gået 11 pladser frem i troværdighed og syv frem på virksomhedens ledelse, så skyldes det nok det sidste pust fra Steve Jobs. Men det er et åbent spørgsmål, hvor lang tid han kan råbe fra graven. Hvis han virkelig var så innovativ og havde så stor betydning for produktudviklingen, som hypen er udtryk for, så kan det se slemt ud. Det er en risiko - især når man ikke er vellidt i kanalen,« konstaterer Palle Klinke Hansen.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job