Image 2011: Cloud-stafetten tilhører Microsoft

Microsofts voldsomme promovering af cloud computing har placeret softwareproducenten som den suverænt stærkest profilerede cloud-leverandør.

Artikel top billede

De seneste to år har cloud været overskriften på stort set alt, hvad Microsoft har sagt og gjort i kanalen. Og i foråret annoncerede Microsoft heftigt over for sine slutkunder med budskabet om, at man som en anden pokerspiller var »all-in« på cloud.

Satsningen har ikke været forgæves, hvis man skal tro årets Image-undersøgelse, hvor forhandlerne er blevet bedt om at angive hvilke cloud-leverandører, de kender bedst.

Microsoft sætter sig nemlig suverænt på podiet som den stærkest profilerede cloud-leverandør med et stort spring ned til - i nævnte rækkefølge - Google, Apple og Amazon.

Palle Klinke Hansen fra Institut for Opinionsanalyse, der har stået for Image-undersøgelsen, mener, at svarene viser, at Microsoft har fat i den rigtige ende af cloud-markedet.

»Det er i høj grad Microsoft, der definerer cloud som forretningsområder. Det har skabt en erkendelse i kanalen af, at cloud er vejen frem. Det skyldes også, at Microsoft med sin annoncering og markedsføring har skabt et strategisk fokus på cloud hos slutkunderne. Men det er også tydeligt, at Microsoft ikke har været gode nok til at forklare forhandlerne, hvor indtjeningen på cloud skal komme fra,« siger han og peger samtidig på, at Microsoft i årets Image-undersøgelse går tilbage i forhandlernes vurdering, hvilket langt hen ad vejen kan forklare forhandlernes usikkerhed over for konsekvenserne af netop cloud-strategien.

»Det er ikke nødvendigvis udtryk for, at Microsoft gør det dårligere, men kan derimod være udtryk for, at forhandlerne er forvirrede. Derfor er det også en risikabel affære for Microsoft, fordi de risikerer at miste den kanal, som de altid har været fantastisk dygtige til at pleje,« siger han.

Hos Microsoft selv er der stor tilfredshed med, at den stærke cloud-profil er slået igennem. Kanaldirektør Erik Kaae er dog fuldt opmærksom på, at ikke alle forhandlere jubler over udviklingen.

»Jeg er ekstremt glad for, at vi er så højt profileret på cloud, og at vores partnere ser os som drivende på det felt. Nogle partnere er rigtigt glade, mens andre er mere usikre. Men jeg synes, at vi dag for dag bliver bedre til at forstå, hvad vi kan gøre sammen med vores partnere,« siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job