Image er sandsynligvis den største og mest præcise udmøntning af styrkeforholdet i en branche, når det gælder image.
År efter år har flere og flere forhandlere givet deres besyv med og vurderet deres samhandelspartnere blandt distributører og producenter. I år har vi med 2.548 besvarelser sat endnu en rekord. En rekord, der er imponerende, når man tager i betragtning, at antallet af mennesker, der arbejder i den danske it-salgskanal, bestemt ikke er vokset i år - snarere tværtimod.
Men det store antal besvarelser viser, at Image-undersøgelsen er en vigtig undersøgelse. En undersøgelse, der tager temperaturen på kanalen og giver forhandleren en unik mulighed for at give karakterer til deres leverandører.
Ligesom i alle de forrige Image-undersøgelser, udmåler forhandlernes bedømmelser sig kontant. Bare for at tage et eksempel, så gør Nokia ikke nogen særlig god figur i årets undersøgelse, og det overrasker vel i virkeligheden ikke særligt meget. Men måske kan samarbejdet med Microsoft ændre på det til næste år.
Microsoft er i øvrigt et kapitel for sig selv. Selvom softwaregiganten er det suverænt bedst kendte firma i kanalen, rækker det stadig ikke til en placering helt i top. I år er producenten endda gået lidt tilbage. Mon det handler om cloud?
Se selv, hvordan forhandlerne har talt. Velkommen til IMAGE 2011.