I årets Image-undersøgelse ryger Microsoft fra en 2. til en 5. plads i den samlede Image-stilling.
Det er en markant rutsjetur, som det er svært at se som andet end en klar reaktion fra forhandlernes side på softwareproducentens stærke satsning på en ganske bestemt og meget omtalt form for teknologi. Den staves C-L-O-U-D.
I den samlede Image-opgørelse er det karakteristisk, at forhandlerne i år giver Microsoft en væsentlig dårligere vurdering, når det gælder en række centrale kanaldyder som rådgivning, salgsstøtte og support. Områder, der hænger tæt sammen med forhandlerens praktiske hverdag, men som traditionelt også har været nogle af Microsofts helt centrale styrkepositioner i it-kanalen.
Samtidig vender forhandlerne tommelfingeren nedad på områder som ledelse og produktudvikling. Her er tilbagegangen dog knap så markant. Oversat til jævnt dansk lyder de enkelte forhandleres budskab til Microsoft:
»Jeg er forvirret og usikker. I hjælper mig ikke med at forstå jeres produkter, hvordan jeg skal overbevise kunderne om at handle med mig - og ikke mindst har I ikke svar på mine spørgsmål.«
Sagt på en anden måde: Cloud-tiøren er tydeligvis ikke faldet hos en stor del af forhandlerne - og det går ud over tiltroen til produkterne såvel som vurderingen af Microsofts ledelse.
Rolig nu
Hos Microsofts kanaldirektør, Erik Kaae, er budskabet modtaget og forstået. Og han beder forhandlerne om at slå koldt vand i blodet.
»Vi forsøger hver eneste dag at få partnerne med os, og vi er åbne og ærlige om, at vi ikke kender alle skridt på rejsen. Men ja, cloud betyder, at mange af vores partnere på kort eller længere sigt vil blive tvunget til at ændre deres forretning. Men det er ikke noget, der sker i morgen. Det kommer til at tage tid. Jeg ser det som en evolution, som ikke går bekymrende hurtigt set fra partnernes synspunkt,« siger Erik Kaae.
Han peger samtidig på, at der stadig vil være plads til hybrid-løsninger mellem cloud og traditionel it. Og at det fortsat efterlader store opgaver for Microsofts forhandlere.
»Vi er i en transformation i it-industrien mod cloud. Jeg tror, at væksten drives af kundernes ønske om at spare penge og få øget produktiviteten. Alle forhandlere, der fokuserer her, vil kunne øge forretningen. Og når alt kommer til alt, er det vigtige ikke, at vi sender kunderne op i skyen, men at de får opfyldt deres behov,« siger han.