Artikel top billede

Rosenmeier ked af at Actebis ikke fik kamp til stregen

Image 2011: Springet fra familievirksomhedens værdier til en amerikansk Tech Data-virkelighed har ikke altid været en dans på roser, erkender afgående Tech Data-direktør Jørn Rosenmeier, som glæder sig over at fastholde Tech Datas andenplads.

Værdier. Loyalitetsfølelse. Motiver. Diplomatiets kunst.

Ifølge Tech Datas afgående direktør, Jørn Rosenmeier, er listen lang over de dyder, der værdsættes forskelligt i en familievirksomhed og i en amerikansk børsnoteret virksomhed.
Noget, han gennem det seneste år har lært meget om.

For efter i næsten to årtier at have stået i spidsen for familiens mere end 100 år gamle virksomhed i Nørresundby, Rosenmeier Electronics, valgte Jørn Rosenmeier at følge med over i Tech Data, da den amerikanske distributør købte den hollandske kapitalfond Triade, der siden 2007 havde siddet på aktiemajoriteten i den nordjyske familievirksomhed.

Hans oplevelse er, at den største forskel ligger i værdierne.

»I et familiefirma træffes beslutninger ud fra, hvad der er bedst for firmaet på langt sigt. Og hvis man har samme efternavn som firmaet, stilles der aldrig spørgsmålstegn ved ens autoritet. Omvendt er det nok svært at nå til tops, hvis man ikke har efternavnet,« siger Jørn Rosenmeier og fortsætter:

»I et stort børsnoteret firma kan alle komme til tops. En nødvendighed for at gøre sig positivt bemærket er naturligvis, at man når sine budgetmål, og kvartalsregnskabet kommer derfor til at dominere. Det har ofte den konsekvens, at der træffes beslutninger, som er korrekte på den korte bane, men ikke nødvendigvis de bedste på lidt længere sigt på et marked som det danske,« siger han og understreger, at han ikke ser det ene værdisæt som bedre end det andet.

Han konstaterer blot forskellene.

Da Jørn Rosenmeier takkede ja til jobbet, takkede han dermed ja til udfordringen om at få disse to tankeverdener til at mødes. To verdener placeret på hver sin side af Storebælt - i Nørresundby og i Birkerød - med hver deres historie, normer og kultur.

En nordjysk familievirksomhed med stolte traditioner over for en succesfuld gigantkoncern, der, som Rosenmeier ikke glemmer at nævne, med sin placering som nummer 109 på Fortune 500-listen, er større end selveste McDonald's.

Over for kunderne lader Rosenmeiers opgave til at være lykkedes.

Tech Data fastholder sin plads som nummer to i det samlede Image og går frem på parametrene »produkternes salgbarhed« og »virksomhedens ledelse«.

Men trods glæden over at fastholde positionen, lægger Jørn Rosenmeier ikke skjul på ærgrelsen over den evige rolle som toer.

»Jeg er ked af, at det ikke lykkedes at give Actebis mere modstand. Men fundamentet er lagt for mere kamp om førstepladsen til næste år.«

Jørn Rosenmeier erkender, at fusionen personligt har været en rejse ind i ukendt land.

»Jeg har hørt, at en medarbejder sagde følgende, da det blev officielt, at jeg stopper: 'Det kan godt være, at han var en hund i et spil kegler, men han var sgu vores hund'. Det er nok en meget rammende beskrivelse, især for den første tid. Jeg forstod ikke spillet i begyndelsen,« siger Rosenmeier og tilføjer, at han med sin baggrund har haft svært ved at forlige sig med den tilvænning til røde tal, som har præget kulturen i Tech Data. Her skal man da også tilbage til 2004 for at finde et sort regnskab.

Det var ifølge Jørn Rosenmeier aldrig gået i familievirksomheden vest for Storebælt.

Vellykket fusion

Men måske endnu mere svært har det været at forlige sig med de indskrænkede muligheder for at gøre noget ved det.

»Det har været en belastning at have en begrænset handlefrihed, hvor der skulle tages hensyn til en nordisk og europæisk strategi og organisation. Derfor har det nødvendige arbejde med at få skiftet farven på tallene alt for ofte været ved hjælp af besparelser frem for en aggressiv strategi,« siger Rosenmeier og roser medarbejderne for at have holdt modet oppe i et år, der på mange måder har været hårdt.
Alligevel mener han, at fusionen er veloverstået, og at der er blevet rykket ved tingene.

»Fusionen er gået godt. Vi har stort set fastholdt samme omsætning, som der før var i de to selvstændige firmaer, og vigtigst af alt er vi i løbet af året gået fra ikke at kunne læse bundlinjen på rødt papir til nu at kunne skimte den,« siger Jørn Rosenmeier og tilføjer, at medarbejderstaben under hans ledelse er blevet reduceret med omkring en tredjedel, og at der samtidig er indført SAP, et nyt CRM-system og et nyt telefonanlæg.

Så på trods af måske at have lignet en hund i et spil kegler, mener han, at hans manglende corporate skoling samtidig har været hans styrke.

»Generelt mener jeg, at der har været brug for en chef som mig, for hvem røde tal var totalt uacceptabelt,« siger han og fortæller, at en af de største udfordringer derfor har været at få medarbejderne i øst til at forstå, at underskud er lig med forandring. Og at få vest til at forstå, at Tech Data-modellen fungerer.

Den sværeste beslutning

I oktober meddelte Tech Data, at Jørn Rosenmeier stopper som direktør ved årsskiftet og helt forlader virksomheden den 1. februar. Han bliver erstattet af den i it-branchen ukendte Hanne Sjøberg. Jørn Rosenmeier har tidligere slået fast, at det hele tiden har været planen at sige farvel, når fusionen var overstået.

Alligevel fortæller han nu, at beslutningen er blevet skubbet på vej af en anden beslutning, han har måttet tage i årets løb.

Nemlig beslutningen om at sige farvel til loyale Rosenmeier-medarbejdere med mere end 30 års tro tjeneste i familievirksomheden bag sig.

»I Rosenmeier kunne man skabe jobbet til medarbejderen. Havde man en loyal medarbejder, så skabte man et job, der passede til evnerne. I en global virksomhed skal medarbejderen passe til jobbet.«

Den manglende mulighed for at belønne loyalitet har i den grad været imod den virksomhedskultur, Jørn Rosenmeier har fået ind med modermælken.

»Når man fyrer de medarbejdere, man har kendt, siden man selv var en ung knægt og arbejdede på lageret i skoleferierne, så begynder man at overveje, om man ikke også skal sætte sit eget navn på listen,« siger Rosenmeier og tilføjer: »Så det gjorde jeg.«




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.