Sådan fungerer butikken
Ens muligheder afhænger selvfølgelig af, hvilken type af butik man har eller ønsker at bygge og hvilket ambitionsniveau. Fra firmaet, der blot ønsker at tilbyde muligheden for at sælge enkelte produkter over mellemstørrelse-butikken med kreditkortbetaling - til den store gigantiske løsning med integration til CRM- og ERP-systemer.
Sådan fungerer e-butikken
I princippet er der de samme elementer i e-handel som i al type handel. Hvis man på forhånd har butikserfaring, har man allerede en fordel. Uanset om butikken er en døgnkiosk eller stormagasin.
1. Butikslokalet
Som i den virkelige verden skal man have et rum, hvor tingende sker. Til e-handel er det jo et websted, men der er også set succeser baseret på mailinglister. Her gælder der samme forhold angående brands og marketing, som i den reelt eksisterende verden.
2. Indkøbskurven
Når først kunderne er blevet lokket ind i butikken, skal de rundt på hylderne og kigge på varerne. Der skal gives pris- og produktinformation, og der skal indsamles oplysninger om forsendelse, betalingsmåde og så videre.
3. Transaktionsstyring
Oplysningerne, kunden giver i forbindelse med købet, skal opbevares og verificeres. Det skal sikres, at data overføres og gemmes sikkert og pålideligt, og at kundens oplysninger ikke kompromitteres.
4. Virksomhedsintegration
Transaktionsoplysninger, pris og styk, skal indføres i virksomhedens eksisterende styringssystemer - uanset om det drejer sig om store ERP-løsninger eller hjemmestrikkede lager- og kundesystemer.
5. Salgsstøtte og administration
Online-kunder skal serviceres i forbindelse med salg. Hvis virksomheden har call-center eller CRM-systemer, skal onlinekunderne integreres i de eksisterende systemer. Hvis butikken er helt igennem virtuel, skal der tages højde for disse behov.
6. Købsafslutning og levering
Det skal sikres, at varen rent faktisk kan leveres fra leverandøren, samt at kunden får varen ihænde. Hvis virksomheden har et eksisterende ERP-system, kan der foretages en integering.
Løsningerne
Den minimale løsning
Hvis ønsket er at sælge en lille mængde produkter, mest som en serviceydelse for kunder, der lige usser forbi webstedet, så kan man klare sig med en statisk webside, et JavaScript eller en Java-applet. Her omfatter e-handelsløsningen kun indkøbskurven - de andre dele af processen må klares "i hånden". Hvis der er tale om et mindre, statisk produktudvalg kan det være en udmærket løsning. Men der er ikke nogen fleksibilitet i denne løsning - hvis butikken skal ændres, skal det hele gøres om fra bunden.
Fra mellemløsningen og et stykke op
Lige så snart butikken kommer over minimalløsningen, skal man overveje, om det kan betale sig at
- bygge og servicere butikken selv,
- at at få andre til at bygge butikken for en,
- eller at benytte en application service provider (ASP), der varetager drift, transsaktionsstyring og vedligeholdelse.
Det næsten entydige svar er, at det ikke kan betale sig at udvikle og drifte løsningen selv. I almindelighed vil det kræve et know-how på mange forskellige felter, som virksomhedens IT-afdeling ikke vil have på forhånd. Man skal tage højde for sikkerhed, båndbredde, skalerbarhed, serverkapacitet og stabilitet, samt udvikle en passende indkøbsvogn og forbutik. Det kan hurtigt gå hen og blive en stor investering.
Hvis man - ligesom i den minimale løsning - kan eliminere nogle dele af processen, kan man selvfølgelig komme et stykke af vejen. Hvis betalingsmetoden for eksempel er girokort eller per efterkrav via postvæsenet, så fjerner man væsentlige dele af sikkerhedsproblematikkerne. I sådan et tilfælde kan man benytte et hyldevare-softwareprodukt. Alternativt kan man benytte et JavaScript eller en Java-applet, hvilket er meget udbredt herhjemme, men til gengæld sætter det store begrænsninger i tilpasning.
Hvis handlen kræver kreditkort-transaktioner, er den nemmeste løsning at vælge en application service provider (ASP), der drifter butikken som for eksempel Jubii's shopløsninger. Her foregår opsætning og administration via en browser, så det sætter selvfølgelig en øvre grænse for, hvor mange produkter man kan have, før det bliver for omstændigt.
De store løsninger
For de store løsninger - for eksempel B2B med integreret ERP og EDI - kan man enten kaste sig ud i de store investeringer, eller man kan vælge at outsource udvikling og drift. Hvis man kigger på amerikanske erfaringer, er svaret det sidste. På den måde slipper virksomheden for at skulle opygge nye forretningskritiske kompetancer, som ligger uden for virksomhedens kerneområder.