SKI: Prisen er det afgørende

Adgang for færre leverandører fik banket priserne på SKIs teleaftale i bund, lyder det fra SKIs direktør, som fastholder, at aftalen vil spare kommuner og regioner for en milliard i forhold til en tidligere SKI-aftale.

Artikel top billede

En særlig analyseafdeling hos Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) med otte ansatte har siden sidste sommer holdt øje med, at SKIs indkøbsaftaler nu også skaffer de besparelser for offentlige kunder, som er hele ideen med SKI-aftalerne.

Et af de første resultater af analyseafdelingens arbejde kom i november, hvor SKI kunne fortælle, at en ny rammeaftale på teleområdet ville betyder besparelser for de offentlige kunder på op mod en milliard kroner sammenlignet med priserne på en tidligere SKI-aftale.

Spørgsmålet er så, om de offentlige kunder reelt har betalt for høje priser på den tidligere aftale, men det afviser SKIs direktør Signe Lynggaard Madsen.

»Vi har jo været ude og sammenligne priserne med den gamle aftalt og nu får vi så bare nogle endnu mere attraktive priser. Den gamle SKI-aftaleaftale var også meget attraktiv, men den nye aftale er altså endnu mere attraktiv, blandt andet fordi vi har indskrænket antallet af leverandører. Det har haft en positiv effekt på prissiden, fordi vi på den måde skærpede konkurrencen om at komme med på aftalen,« siger Signe Lynggard Madsen, som vurderer, at de tre nuværende leverandører på tele-aftalen, TDC, Telenor og Telia har været »sultne« for at komme med på aftalen.

I sidste uge efterlyste seniorforsker Ole Helby Petersen fra AKF mere viden om, effekterne af offentlige indkøbsaftaler.

»Der er mange konkrete eksempler og aftaler, men der mangler samlede og tværgående analyser af, hvad indkøbsaftaler betyder for pris og kvalitet i den offentlige sektor - både på kort og langt sigt,« sagde Ole Helby Petersen blandt andet.

Hos SKI er Signe Lynggaard Madsen enig i, at mere forskning og viden om effekten af indkøbsaftaler er en god ide.

»Men jeg vil fastholde, at teleaftalen er en vinder for de offentlige kunder,« siger hun.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S