Københavnske Exformatics har lavet et seriøst nytårsforsæt: Medarbejderne dropper email.
Helt præcis har softwarevirksomheden valgt at drosle kraftigt ned på interne emails. Helt i samme spor som den internationale koncern Atos har proklameret. Af stort set de samme årsager:
"Vi bruger uforholdsmæssig lang tid på at læse, tænke over og besvare e-mails, der kunne være klaret langt hurtigere og mere effektivt ansigt til ansigt, i aktivitetsstrømmen, på chat eller via vores dertil indrettede opgavebegreb. Det vil vi nu gøre op med helt og holdent og dropper e-mails internt. Eksternt er vi nødt til fortsat at kunne besvare henvendelser fra kunder og leverandører ad den vej," forklarer Morten Marquard, udviklingsdirektør i Exformatics, i en pressemeddelse.
Eftersom lange e-mailkorrespondancer og irrelevante cc-mails ofte dræner effektiviteten, så vil Exformatics, der selv laver produktivitetsredskaber til virksomheder, nu tage skeen i den anden hånd.
Hvad skal vi så bruge?
Exformatics sagde allerede sidste år, at man ville forsøge at lægge interne emails i graven.
Nu er der lagt en endnu hårdere kurs. For eksempel vil man belønne ansatte, der i løbet af en måned kan holde nallerne fra send knappen og slet ikke sende interne mails.
LÆS OGSÅ: Derfor er emailen på vej på alderdomshjem
Som alternativ til interne e-mails skal medarbejderne bruge statusopdateringer, der knytter sig til konkrete opgaver i ESDH-systemet.
Exformatics lever selv af produktivitets- og vidensdelings-software og sælger elektronisk sags- og dokumenthåndtering bygget på Microsoft-teknologier som SharePoint og Exchange.
"Det er vores erfaring, at alt for mange interne e-mails vakler et sted mellem FYI og deciderede opgaver. I stedet skal vi nu stille krav til medarbejderne om at kommunikere mere effektiv, så modtageren ikke er i tvivl om, hvad der forventes," siger Morten Marquard.
Exformatics vil også forsøge at begrænse antallet af eksterne emails og vel løbende dele ud af sine erfaringer om emailbegrænsningen på Twitter.