Lenovo støder HP fra dansk pc-trone

Overtagelsen af consumerbrandet Medion gjorde Lenovo til Danmarks største pc-producent i fjerde kvartal. I alt skrumpede markedet med 3,5 procent.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Ibrahim Rifath on Unsplash)

En foreløbig opgørelse fra IDC viser, at det danske pc-marked i fjerde kvartal af 2011 gik tilbage med 3,5 procent. Men midt i elendigheden lykkedes det Lenovo at øge sit salg, så den kinesiske producent nu står for 25 procent af pc-salget herhjemme mod kun 16 procent for et år siden.

Dermed støder Lenovo for første gang i mands minde HP fra tronen som Danmarks største pc-producent. HP markedsandel endte på 23 procent, og den amerikanske gigant måtte ligesom listens nummer tre Acer, der endte på 15 procent, i alt lægge ryg til et tab i markedsandel på fire procentpoint.

Med til historien om Lenovos imponerende vækst hører, at kineserne i sommer købte det tyske consumerbrand Medion. For et år siden sad Lenovo/Medion sammen på 20 procent af det danske. Så med de nuværende 25 procents markedsandel er der dog stadig tale om en solid kinesisk fremmarch.

Ifølge senioranalytiker i IDC, Anders Elbak, er det især det svage consumertal, der kan forklare nedturen på det danske pc-marked.

»HP har ligesom Acer altid været stærke på privatmarkedet. Så det er logisk, at de to går tilbage, selvom HP også har tabt noget på erhvervsmarkedet,« siger Anders Elbak.

På markedets fjerdeplads fortsætter Apple med at vinde markedsandel og er nu oppe på 12 procent mod ni procent for et år siden.

En anden opkomling er Asus på femtepladsen, som med en nærved og næsten fordobling af salget er oppe på ni procent af markedet. Asus henviser dermed Dell, Fujitsu og Samsung til placeringer længere nede af listen.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse