IDC: Mere tumult på fremtidens pc-marked

Consumerization er en af grundene til, at fremtiden vil byde på større udsving i producenternes markedsandele af pc-salget, spår IDCs Anders Elbak.

Artikel top billede

Nye produkter som Ipads og ultrabooks, Acers nedtur og Lenovo og Apples fremmarch er lige nu kendetegnende for pc-markedet, hvor salgstal og markedsandele for de enkelte producenter ændrer sig langt hurtigere end tidligere.

Men den aktuelle tumult indenfor pc-salget - som eksempelvis at HP for første gang i mange år har måttet se sig overhalet som nummer et på det danske marked - er ifølge senioranalytiker i IDC, Anders Elbak, udtryk for en bredere tendens, som kan gøre de store udsving til den nye normaltilstand.

»Vi ser lige nu ret markante ændringer i markedsandele i forhold til, hvad der er sket i mange år. For HP er det foreløbig et enkeltstående kvartal, hvor det er gået skidt. Men der er da ingen tvivl om, at der sker nogle ændringer i, hvilke spillere der klarer sig godt i markedet,« siger Anders Elbak, der også peger på producenter som Acer, Fujitsu og Dell, som øjeblikkets store tabere på pc-markedet.

Omvendt er det markant, at en producent som Asus i kraft af sin markedsføring af sine nye ultrabooks, har kunnet hægte sig på Apples succes med designstærke computere.

»Apple har vind i sejlene, også fordi de prismæssig er kommet ned i niveau, hvor mange budgetter på både på privat- og erhvervsmarkedet kan være med. Samtidig har Lenovo købt Medion, som er et af de største consumermærker i Europa. Så der sker da nogle ting i markedet,« siger Anders Elbak.

Han peger på consumerization, som endnu en årsag til at stabiliteten på pc-markedet kan være på vej ud.

»Jeg tror, vi i fremtiden vil se flere udsving i markedet end hidtil. Apple skal nok bide sig bedre fast. Og Asus har også stukket næsen frem, selvom de stadig vil være afhængige af konkrete produkter, fordi de har et svagere brand end Apple,« siger Anders Elbak.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse