IDC: Mere tumult på fremtidens pc-marked

Consumerization er en af grundene til, at fremtiden vil byde på større udsving i producenternes markedsandele af pc-salget, spår IDCs Anders Elbak.

Artikel top billede

Nye produkter som Ipads og ultrabooks, Acers nedtur og Lenovo og Apples fremmarch er lige nu kendetegnende for pc-markedet, hvor salgstal og markedsandele for de enkelte producenter ændrer sig langt hurtigere end tidligere.

Men den aktuelle tumult indenfor pc-salget - som eksempelvis at HP for første gang i mange år har måttet se sig overhalet som nummer et på det danske marked - er ifølge senioranalytiker i IDC, Anders Elbak, udtryk for en bredere tendens, som kan gøre de store udsving til den nye normaltilstand.

»Vi ser lige nu ret markante ændringer i markedsandele i forhold til, hvad der er sket i mange år. For HP er det foreløbig et enkeltstående kvartal, hvor det er gået skidt. Men der er da ingen tvivl om, at der sker nogle ændringer i, hvilke spillere der klarer sig godt i markedet,« siger Anders Elbak, der også peger på producenter som Acer, Fujitsu og Dell, som øjeblikkets store tabere på pc-markedet.

Omvendt er det markant, at en producent som Asus i kraft af sin markedsføring af sine nye ultrabooks, har kunnet hægte sig på Apples succes med designstærke computere.

»Apple har vind i sejlene, også fordi de prismæssig er kommet ned i niveau, hvor mange budgetter på både på privat- og erhvervsmarkedet kan være med. Samtidig har Lenovo købt Medion, som er et af de største consumermærker i Europa. Så der sker da nogle ting i markedet,« siger Anders Elbak.

Han peger på consumerization, som endnu en årsag til at stabiliteten på pc-markedet kan være på vej ud.

»Jeg tror, vi i fremtiden vil se flere udsving i markedet end hidtil. Apple skal nok bide sig bedre fast. Og Asus har også stukket næsen frem, selvom de stadig vil være afhængige af konkrete produkter, fordi de har et svagere brand end Apple,« siger Anders Elbak.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S